Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorLitola, Kristiina
dc.date.accessioned2013-05-29T07:27:07Z
dc.date.available2013-05-29T07:27:07Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1262288
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41615
dc.description.abstractDigitaalisten teknologioiden viimeaikainen kehitys on muuttanut yhteiskuntaa ja kielen käyttöä monella tavalla. Ennen kaikkea muutos on sosiaalinen ja vaikuttaa tapoihin kommunikoida muiden ihmisten kanssa. Esimerkiksi internetille tyypilliset kielenkäytön foorumit korostavat usein yksilöiden ja yhteisöjen osallisuutta yksittäisten auktoriteettien ohi. Koulussa perinteinen luokkahuoneopetus rakentuu kuitenkin pitkälti opettajan auktoriteetin ympärille. Opetusta on pyritty ja pyritään kehittämään vastaamaan yhteiskunnan asettamia vaatimuksia. Tässä tutkimuksessa käsittelen Jyväskylän yliopiston kielikeskuksessa kevätlukukaudella 2012 järjestettyä Tekstejä suomeksi 2 -kurssia, jolla oppimisen työkaluiksi on otettu iPad-tablettitietokoneet ja Twitter-mikroblogi. Etenkin tablettitietokoneita käytetään jo jonkin verran opetuksessa, mutta kattavaa tutkimusta niiden opetuskäytöstä ei ole tehty. Tässä tutkimuksessa pyrin selvittämään, miten digitaalista teknologiaa käytetään kurssilla ja miten sen käyttöön suhtaudutaan. Tutkimuskysymykseni ovat: 1. Millaisia tehtäviä teknologialla on Tekstikurssi 2:lla? Millaista toimintaa se välittää? 2. Miten Tekstikurssi 2:n opiskelijat kokevat teknologian käytön ja sen merkityksen oppimiselle? Pohjaan tutkimukseni sosiokulttuuriseen viitekehykseen ja erityisesti välittymisen ja välittyneen toiminnan käsitteisiin. Toiminta kurssilla välittyy erilaisten, tässä tapauksessa erityisesti teknologisten, välineiden kautta, ja nämä välineet vaikuttavat siihen, millaiseksi kurssi toimintaympäristönä muotoutuu. Tekstejä suomeksi 2 -kurssilla sekä Twitteriä että tablettitietokonetta käytettiin monin eri tavoin. Sitä voidaan pitää yhtenä valittujen välineiden vahvuuksista. Tavallisimmin niitä käytettiin kielenkäytön apuna tai luettavien materiaalien hankkimisessa. Tablettitietokone tarjosi pääsyn monien erilaisten tekstien äärelle, ja Twitter antoi mahdollisuuden jakaa tekstejä muille kurssilaisille ja päästä lukemaan muiden suosittelemia tekstejä. Etenkin Twitterin käytössä korostui yhteisöllisyys. Opiskelijat jakoivat paitsi opiskeluun sopivia materiaaleja myös ajatuksiaan ja kokemuksiaan. Lähes puolet Twitteriin lähetetyistä viesteistä liittyi opiskelijoiden välisiin keskusteluihin ja yhteydenpitoon. Twitter ja tablettitietokone tarjosivat kurssilla myös mahdollisuuden ohittaa perinteisesti opetuksessa vallitsevia auktoriteettimalleja ja siten demokratisoida opetusta. Opiskelijoiden asenteet teknologiaa kohtaan vaihtelivat. Asenteet vaikuttivat paljon myös siihen, millä tavoin ja kuinka paljon opiskelijat käyttivät teknologiaa. Positiivisesti teknologiaan suhtautuvat opiskelijat myös käyttivät Twitteriä ja tablettitietokonetta paljon ja monin eri tavoin. Teknologian käyttöön ja siihen asennoitumiseen vaikuttivat monilla aikaisemmat kokemukset ja osaaminen tai osaamattomuus. Monet käyttivät Twitteriä tai tablettitietokonetta vain vähän sen vuoksi, että ne tuntuivat vierailta. Syynä vähäiseen käyttöön oli joillakin myös se, että Twitter ja tabletti eivät heidän mielestään sopineet kurssin tarkoituksiin.fi
dc.format.extent73 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othersuomi toisena kielenä
dc.subject.otherTwitter
dc.subject.otheriPad
dc.titleTwitter ja tablettitietokone opiskelun välineinä suomi toisena kielenä -korkeakouluopetuksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201305291823
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSuomen kielifi
dc.contributor.oppiaineFinnishen
dc.date.updated2013-05-29T07:27:07Z
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi309
dc.subject.ysosuomi toisena kielenä
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoTwitter
dc.subject.ysoiPad
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot