University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Lehdet
  • Kieli, koulutus ja yhteiskunta
  • 2013
  • Kieli, koulutus ja yhteiskunta - Toukokuu 2013
  • View Item
JYX > Lehdet > Kieli, koulutus ja yhteiskunta > 2013 > Kieli, koulutus ja yhteiskunta - Toukokuu 2013 > View Item

Pojat pelaa ja nauraa, tytöt lukee ja vaikenee? – Oppilaiden sukupuoleen liittyviä stereotypioita peruskoulun englannin opetuksessa

ThumbnailPublisher's PDF
View/Open
102.2Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Skinnari, K. (10.5.2013). Pojat pelaa ja nauraa, tytöt lukee ja vaikenee? – Oppilaiden sukupuoleen liittyviä stereotypioita peruskoulun englannin opetuksessa. Kieli, koulutus ja yhteiskunta : Kielikoulutuspolitiikan verkoston verkkolehti (Toukokuu). Retrieved from http://www.kieliverkosto.fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2013
Published in
Kieli, koulutus ja yhteiskunta : Kielikoulutuspolitiikan verkoston verkkolehti
Authors
Skinnari, Kristiina
Date
2013
Copyright
© Kieliverkosto ja kirjoittajat

 
Kielten opiskelua on pidetty tyttöjen juttuna kun taas poikien kielitaidosta on kannettu huolta. Englannin kielen osaamisessa lukiolaispojat kuitenkin päihittävät tytöt: Olli Uuskosken (2011) pro gradu -tutkimuksessa suomalaisten poikien hyvää englannin kielen taitoa on selitetty jo varhain aloitetulla tietokonepelien pelaamisella. Sekä alakoululaiset tytöt että pojat oppivat englantia vapaa-ajan kielenkäyttötilanteissa. Miten oppilaiden sukupuoliroolit näkyvät alakoulun englannin tunneilla? Onko tyttöjen ja poikien kielenoppimiskokemuksissa eroa? Tässä artikkelissa tarkastelen sukupuoliroolien esiintymistä peruskoulun viides- ja kuudesluokkalaisten englannin opetuksessa kielenoppijaidentiteettejä käsittelevän etnografisen väitöstutkimukseni pohjalta (Skinnari 2012). Tutkimustani varten olen kerännyt aineistoa havainnoimalla luokkahuonevuorovaikutusta, haastattelemalla oppilaita, nauhoittamalla oppilaiden ryhmäkeskusteluja sekä kyselyjen ja oppilaiden piirrosten avulla.
Publisher
Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto
ISSN Search the Publication Forum
1799-0181
Keywords
englannin kieli identiteetti kielenoppija sukupuolirooli

Original source
http://www.kieliverkosto.fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2013

URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201305241765

Metadata
Show full item record
Collections
  • Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta [3563]
  • Kieli, koulutus ja yhteiskunta - Toukokuu 2013 [7]
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement
Open Science Centre