University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Representations of nationality in Carl Barks' Lost in the Andes and Voodoo hoodoo

Thumbnail
View/Open
1.0Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Viljakainen, Joonas
Date
2013
Discipline
EnglishEnglannin kieli

 
Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten kansallisuus ja ei-amerikkalaiset hahmot on esitetty Carl Barksin ankkatarinoissa Lost in the Andes ja Voodoo Hoodoo. Tutkielman perustana toimivat Scott McCloudin ja Juha Herkmanin sarjakuvia käsittelevät teokset sekä kansallisten stereotypioiden tutkimus. Sarjakuvat analysoitiin hyödyntäen McCloudin ja Herkmanin määritelmiä sarjakuvien eri elementeistä. Tutkimuksessa kävi ilmi, että paikalliset, ei-yhdysvaltalaiset hahmot on kuvattu yksipuolisesti, miesvaltaisesti ja muutamaa piirrettä korostaen kunkin kansallisuuden kohdalla. Esilletulleita seikkoja olivat muunmuassa hahmojen vaatetus, kasvonpiirteet, luonne sekä käyttäytyminen. Nämä piirteet toistuivat lähes kaikissa samoihin ryhmiin kuuluneissa hahmoissa, poikkeuksena ne hahmot, joilla oli merkittävämpi osa tarinassa tai vitseissä. Tuloksia tulkittaessa oli kuitenkin syytä ottaa huomioon tarinoiden julkaisuvuosi, sillä molemmat tarinat julkaistiin vuonna 1949, jolloin käsitys kansallisuuksista oli erilainen. Myös kohdeyleisön, nuorten poikien, todettiin vaikuttaneen ei-amerikkalaisten esitystyyliin, sillä tarinoissa esiintyvät hahmot on haluttu jakaa helposti hahmotettaviin ja tunnistettaviin ryhmiin. Tutkimuksessa todettiin, että vaikka ei-yhdysvaltalaisten hahmojen representaation oli ensisijaisesti tiettyä kaavaa noudattavaa, ei näiden hahmojen kuvaus ole kuitenkaan suoranaisesti alentavaakaan; ankat eivät osoita ennakkoluuloja kohtaamiaan henkilöitä kohtaan, eivätkä esimerkiksi perspektiivit kuvissa viitanneet siihen, että Barks olisi pyrkinyt kuvaamaan eri alueiden asukkaita eri arvoisina. Tutkimuksen pienen otannan huomioon ottaen yleistysten tekeminen Barksin tuotannon suhteen ei ole mahdollista. Tutkielman tarkoitus olikin ottaa ensiaskel kansallisuuden tutkimiseen sarjakuvissa, sekä rohkaista tulevia tutkijoita jatkamaan työtä. ...
Keywords
comics research stereotyping nationality ethnicity
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201305161689

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4011]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • The conjoint conceptualization and negotiation of national cultures : qualitative study of discursive culture-concepts, their function and their relation to stereotypes 

    Bennung, Martin Pablo (2015)
    The study of stereotypes and stereotyping is as complex and multi-facetted as the social phenomenon itself. From being seen as an erroneous and over-generalizing image in the mind of individuals, to the current perspective ...
  • "Oh my God, that nigger said gun!" : use of ethnic humor in modern stand-up comedy 

    Jakoaho, Ville; Marjamäki, Sami (2012)
  • “Who’s Afraid of the Dark?” : The Ironic Self-Stereotype of the Ethnic Other in Finnish Rap Music 

    Westinen, Elina (Palgrave Macmillan, 2018)
    Drawing on recent sociolinguistic work on globalization and superdiversity, this chapter explores the multisemiotic and ironic construction of the self-stereotype of the ethnic Other in a Finnish rap music video. Because ...
  • “Are They Singing the National Anthem?” : Football Followers’ Responses to the Ethnic Diversification of Finland Men’s National Football Team 

    Kytölä, Samu (Routledge, 2017)
  • Controversies over social group representation in advertisements : a case study on Hornbach’s The Smell of Spring narrative ad 

    Anipa, Florence (2020)
    Till date, advertising contents continue to raise controversy in the media due to miscommunication and misinterpretation. This study examines a proposed television ad, it also looks into the intended message to be communicated ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre