dc.contributor.author | Saarela, Markus | |
dc.date.accessioned | 2013-05-05T21:28:46Z | |
dc.date.available | 2013-05-05T21:28:46Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1260344 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41307 | |
dc.description.abstract | Tutkimukseni tehtävänä oli selvittää yhteistoiminnallisen oppimisen vaikutusta musiikin opiskeluun. Tapaustutkimukseen osallistui alakoulun neljäs luokka (N=22), jolle pidin itse kaksi musiikintuntia yhteistoiminnallista oppimista käyttäen. Oppilaat täyttivät kaksi eri kyselylomaketta; ensimmäisen ennen pitämiäni oppitunteja ja toisen oppituntien jälkeen. Opettajan näkökulmaa ja luokan taustatietoa yhteistoiminnallisesta oppimisesta selvitin haastattelemalla.
Mielenkiintoni yhteistoiminnallista oppimista kohtaan heräsi, koska haluaisin kaikkien luokan oppilaiden osallistuvan aktiivisesti koulun musiikinopiskeluun. Yhteistoiminnallinen oppiminen voi olla yksi merkittävä tapa opiskella musiikkia koulussa niin, että luokassa jokainen oppilas kokisi musiikillisia elämyksiä itse toimiessa aktiivisena osallistujana. Oppilaiden vastaukset ovat hyvin positiivisia yhteistoiminnallista oppimista kohtaan. Oppilaat pitävät ryhmässä opiskelusta, he kokevat sen helpommaksi kuin koko luokkana yhdessä opiskelemisen. Ryhmän muiden oppilaiden apu nähtiin tärkeänä varsinkin uuden asian oppimisessa. Tuloksista nousikin esiin se, että oppilaista lähes kaikki saivat apuja toisiltaan tutkimukseen liittyvillä musiikin tunneilla. Ryhmässä opiskelussa tavoitteeseen pääseminen innostaa ja sen eteen tehtiin töitä. Tavoite täytyy kuitenkin olla selkeä ja oppilaita motivoiva, jotta tavoitteeseen voidaan päästä. Luokan ilmapiirillä on vaikutusta yhteistoiminnallisen oppimisen toimivuudelle. Oppilaiden vastauksista ilmeni, että he voivat tehdä kaikkien luokkalaisten kanssa ryhmätöitä. Oppilaat toivoivatkin enemmän ryhmissä tapahtuvaa opiskelua musiikintunneilla. Opettaja avasi haastattelussa tarkemmin luokan sosiaalista tilannetta ja hieman historiaakin. Haastattelutuloksista nousi selkeästi esiin oppilaiden sosiaalisten taitojen harjoittelemisen tärkeys, ryhmässä toimiminen sekä yhteistoiminnallinen tavoitteellinen toiminta. Yhteistoiminnallinen oppiminen innostaa oppilaita, mutta se voi myös saada aikaan passiivisuutta, ellei toiminta ole tavoitteellista. Opettaja korosti, että luovuus ja innostavuus ovat oleellisia seikkoja opettajalle. Opettajan toiminta ja kannustavuus vaikuttaa siihen, miten yhteistoiminnallinen oppiminen toimii luokassa.
Tutkimukseni mukaan yhteistoiminnallista oppimista kannattaa käyttää koulun musiikinopetuksessa. Se aktivoi oppilaita osallistumaan paremmin, jonka seurauksena vastaavasti oppimistulokset paranevat. Yhteistoiminnalliselle musiikinopetukselle on keskeistä monien taitojen oppimisen lisäksi sosiaalisten taitojen kehittyminen. Näiden tutkimustulosten perusteella suosittelen musiikinopettajia käyttämään yhteistoiminnallista oppimista osana koulun musiikin opetusta. | fi |
dc.format.extent | 79 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea
ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö
kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | yhteistoiminnallinen oppiminen | |
dc.subject.other | musiikkikasvatus | |
dc.subject.other | sosiaaliset taidot | |
dc.subject.other | ryhmässä oppiminen | |
dc.title | "Harjoiteltiin oman ryhmän omaa rytmijuttua" : yhteistoiminnallinen oppiminen musiikintunnilla | |
dc.title.alternative | Yhteistoiminnallinen oppiminen musiikintunnilla | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201305061558 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkikasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Music Education | en |
dc.date.updated | 2013-05-05T21:28:46Z | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3052 | |
dc.subject.yso | yhteistoiminnallinen oppiminen | |
dc.subject.yso | musiikkikasvatus | |
dc.subject.yso | sosiaaliset taidot | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |