Toimittaja kohtaa tiedottajan : yrityksen uutishuone-verkkosivut taloustoimittajien internetlähteenä
Tekijät
Päivämäärä
2013Pääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Tämän gradun pääosassa ovat taloustoimittajat. Taloustoimittajat tekevät juttuja laidasta laitaan. Päivän uutinen voi olla yrityksen pörssiuutinen tai taustoittavajuttu uudesta teknologiasta. Toimittajien suhtautuminen yrityksen vies-tintään on aina ollut kriittinen. Toimittajan työ on yhä kiireisempää, sillä aikaa juttujen tekemiseen sekä tutkimi-seen ovat vähäiset. Silloin yritysviestijän rooli korostuu, esimerkiksi Laura Juntusen (2011) tutkimuksen mukaan tiedotteet menivät helpoiten läpi tiedotusvälineiden verkkoversioissa, ja verkossa peräti kolmannes jutuista toistaa lähteen viestiä sellaisenaan tai lähes sanatarkasti.
Tässä tutkimuksessa selvitetään millaisia internetlähteitä taloustoimittajat käyttävät jutuissaan ja miten taloustoi-mittajat hyödyntävät yrityksien uutishuone-verkkosivuja työssään. Tutkimuksessa haastateltiin taloustoimittajia, uutistoimittajia ja uutispäälliköitä, jotka työskentelivät talousuutisoinnin parissa. Tutkimuksessa käytettiin kolmea uutishuone-verkkosivu esimerkkiä, jotka ovat: OP-Pohjola-ryhmä, Sonera ja Teknologiateollisuus. Myös heidän viestinnän henkilöitä haastateltiin tutkimuksen taustaa varten. Lisäksi haastateltiin digimedian ja verkkoviestinnän asiantuntijaa Tuija Aaltoa, joka työskentelee strategiapäällikkönä Yleisradiossa.
Tutkimuksessa tuli ilmi, että taloustoimittajat käyttävät työssään sosiaalista mediaa, mutta suhtautuvat siihen hie-man epäluuloisesti. Osa vastaajista puolestaan käyttivät sitä työssään jatkuvasti ja kokivat sen erittäin hyödylliseksi. Sen sijaan uutishuone-verkkosivu oli suurimmalle osalle vastaajille tuntematon. Ne vastaajat, jotka oli käyttänyt uutishuone-verkkosivuja, niin kertoivat päätyneensä sinne googlen kautta. Vastaajat kokivat uutishuone-verkkosivut tarpeelliseksi, kun taustamateriaalia tai yhteystietoja tarvittiin.
Tutkimus vahvistaa sen, että toimittajien ja yritysviestijän suhde on edelleen vaikea. Nopeassa uutisoinnissa yrityk-sien materiaalit menevät usein sellaisenaan tiedotusvälineissä, mutta silloin siihen on syynä kiire tai aiheen kiinnostavuus.
...
Muu nimeke
Yrityksen uutishuone-verkkosivut taloustoimittajien internetlähteenäAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29750]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Yksityinen ja julkinen toimittaja : suomalaisten toimittajien vaikutelman hallinta sosiaalisessa mediassa
Paaso, Marika (Media- ja viestintätieteellinen seura MEVI ry, 2021) -
Taiteilija kohtaa kaupallisuuden : kirjailijan osallistuminen kirjamarkkinointiin
Berg, Roosa (2021)Kirjojen kustantamisessa taide ja liiketoiminta liittyvät tiiviisti toisiinsa. Tässä tutkimuksessa pureudutaankin tutkimaan kirjailijan osuutta kirjamarkkinoinnissa. Aiheesta on olemassa sangen vähän tutkimusta, vaikka ... -
Social media and new forms of communicative work
Pekkala, Kaisa (Jyväskylän yliopisto, 2021)Advances in communication technology have had fast and fundamental impacts on human behavior and organizational functioning. In light of the resultant communicatization of working life, organizations are becoming increasingly ... -
Cancel-kulttuuri tuli, olitko valmis?
Luoma-aho, Vilma (Valu Digital Oy, 2023) -
Digital corporate communication and disinformation
Olivieri, Mirko; Mäkelä, Rosa-Maria; Romenti, Stefania; Luoma-aho, Vilma (Edward Elgar, 2023)In the current scenario characterized by the Covid-19 pandemic, the use of digital channels such as social media platforms to retrieve information has grown exponentially and, consequently, disinformation is spreading more ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.