Sosiaalinen pätevyys osana liikunnan työskentelytaitojen arviointia alakoulussa
Tekijät
Päivämäärä
2013Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia eroja on tyttöjen ja poikien sosiaalisessa pätevyy-dessä sekä työskentelytaitojen arvosanassa liikuntatunnilla. Toiseksi tutkittiin, miten tyttöjen ja poikien sosiaalisen pätevyyden molempien osa-alueiden, prososiaalisuuden ja antisosiaalisuuden, ilmenemismuodot liikuntatunnilla liittyvät heidän saamiinsa liikunnan työskentelytaitojen arvosanaan. Tutkimuksessa selvitettiin myös, missä määrin tyttöjen ja poikien sosiaalinen pätevyys liikuntatunnilla selittää työskentelytaitojen arvosanaa.
Tutkimusaineisto oli osa Liikuntatunnit kaikille aktiiviseksi – CDG-malli opetuksen tukena -hankkeen myötä syksyllä 2011 kerättyä laajaa kyselyä. Tämän osatutkimuksen kohteena olivat Jyväskylän normaalikoulun 4.–6.-luokan oppilaat (N=186), joista tyttöjä oli 77 ja poikia 109. Sukupuolten välisiä eroja sosiaalisessa pätevyydessä ja työskente-lytaidoissa tutkittiin riippumattomien otosten t-testillä. Prososiaalisuuden ja antisosiaali-suuden ilmenemismuotojen yhteyksiä työskentelytaitojen arvosanaan selvitettiin Pear-sonin korrelaatiokertoimien avulla. Regressioanalyysillä tutkittiin, missä määrin sosiaa-linen pätevyys selittää työskentelytaitojen arvosanaa.
Sukupuolten välillä ilmeni tilastollisesti merkitseviä eroja siinä, että tytöt arvioivat it-sensä liikuntatunnilla poikia empatiakykyisemmiksi ja pojat saivat parempia työskente-lytaitojen arvosanoja kuin tytöt. Sekä tyttöjen että poikien sosiaalista pätevyyttä ilmen-tävät yhteistyötaidot ja empatiakyky kytkeytyivät hyvään työskentelytaitojen arvosa-naan. Pojilla impulsiivisuus liittyi heikkoon arvosanaan. Prososiaalisuuden ja antisosi-aalisuuden ilmenemismuodoista vain yhteistyötaidot osoittautuivat sellaiseksi tekijäksi, joka selitti merkitsevästi työskentelytaitojen arvosanan muodostumista. Selitysaste oli tytöillä 25 % ja pojilla 32 %.
Aikaisempi tutkimustieto tukee tulosta tyttöjen paremmasta empatiakyvystä verrattuna poikiin. Aikaisemmista tutkimustuloksista poiketen impulsiivisuudessa ei ilmennyt ti-lastollisesti merkitsevää eroa sukupuolten välillä. Tutkimuksessa mukana olleen koulun asettamat työskentelytaitojen arviointikriteerit sekä opetussuunnitelma tukivat saatuja tuloksia prososiaalisuuden ja työskentelytaitojen arvosanan positiivisesta yhteydestä. Poikien impulsiivisuuden yhteys heikkoon työskentelytaitojen arvosanaan voi selittyä eroilla tyttöjen ja poikien liikuntatuntien toimintatavoissa ja sisällöissä. Yhteistyötai-doilla oli huomattava osuus arviointia selittävänä tekijänä. Oppilaan sosiaalisia taitoja liikuntatunnilla on syytä tutkia enemmän. On tärkeää jatkaa keskustelua siitä, millainen koululiikunnan oppilasarviointi on tavoitteiden mukaista ja tasapuolista.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Contribution of Motivational Climates and Social Competence in Physical Education on Overall Physical Activity : A Self-Determination Theory Approach with a Creative Physical Education Twist
Kokkonen, Juha; Gråstén, Arto; Quay, John; Kokkonen, Marja (MDPI AG, 2020)Using a cross-sectional study design, we tested a structural equation model of hypothesized relationships among a group of variables: motivational climate in physical education (PE), students’ social competence in PE, out ... -
Koetun sosiaalisen tuen, pätevyyden, itsearvostuksen ja liikunnan yhteyksiä nuoruusiän kasvuvuosina
Salmela, Jaana (Jyväskylän yliopisto, Chydenius-instituutti, 2006) -
Tunne- ja vuorovaikutustaidot liikuntatunnilla : opettajien ja oppilaiden kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä yläkoulun liikuntatunnilla
Hautala, Stina (2017)Tämän fenomenologis-hermeneuttiseen menetelmään perustuvan haastattelututkimuksen tarkoituksena oli tutkia liikunnanopettajien ja yläkouluikäisten tunne- ja vuorovaikutustaitoja sekä niiden käyttöä liikuntatunnilla. ... -
Opettajaksi opiskelevien vuorovaikutustaitojen kehittäminen liikunnan aineenopettajakoulutuksessa
Klemola, Ulla (Jyväskylän yliopisto, 2009)The purpose of the study was to develop studies on social and emotional learning in Physical Education Teacher Education and to examine students´ experiences in using and learning social interaction skills. This action ... -
Fyysisen aktiivisuuden yhteys kaverisuhdeongelmiin ja prososiaaliseen käyttäytymiseen yläasteikäisillä nuorilla
Hautala, Harri (2017)Hautala, Harri. 2017. Fyysisen aktiivisuuden yhteys kaverisuhdeongelmiin ja prososiaaliseen käyttäytymiseen yläasteikäisillä nuorilla. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.