Korkeakouluopiskelijoiden jännittämiskokemusten yhteys opiskelukykyyn
Almonkari, M. & Kunttu, K. (2012). Korkeakouluopiskelijoiden jännittämiskokemusten yhteys opiskelukykyyn. Prologi : puheviestinnän vuosikirja 2012, 2012, 7-27. http://prologos.fi/prologi/index.php?page=vuosikirjat
Published in
Prologi : puheviestinnän vuosikirjaDate
2012Copyright
© Kirjoittajat ja Prologos ry
Artikkelissa tarkastellaan suomalaisten korkeakouluopiskelijoiden opiskelutilanteissa
kokeman sosiaalisen jännittämisen yleisyyttä ja yhteyksiä opiskelijan
opiskelukykyyn sekä fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin osatekijöihin.
Tutkimuksen fokus on ongelmalliseksi koetussa jännittämisessä.
Tutkimuksen aineistona on hyödynnetty kahta laajaa aiemmin kerättyä
tutkimusaineistoa: Korkeakouluopiskelijoiden terveystutkimus 2008 aineistoa
(Kunttu & Huttunen 2009) ja Almonkarin väitöskirja-aineistoa (Almonkari
2007). Molemmat tutkimukset ovat korkeakouluopiskelijoille kohdennettuja
kyselytutkimuksia, terveystutkimuksessa vastaajia oli 5086 ja Almonkarin tutkimuksessa
1323. Tässä artikkelissa raportoidaan molemmista aineistoista tehtyjä
uusia analyyseja ja esitellään niiden tuloksia.
Korkeakouluopiskelijat kokivat jännittämistä opiskelutilanteissa melko paljon,
mutta ongelman se muodosti vain osalle. Lievänä ongelmana jännittämisen
koki 36 % miehistä ja 39 % naisista ja suurena ongelmana 11 % miehistä ja 17 %
naisista. Yleisintä jännittäminen oli yleisöpuhe- tai esitelmätilanteissa, vieraan
kielen puhumisessa ja seminaareissa.
Tutkimus osoitti selkeästi, että ongelmaksi koettu jännittäminen on yhteydessä
opiskelijoiden huonoksi kokemaan terveydentilaan ja psyykkiseen
pahoinvointiin. Korkeakouluopiskelijoiden arjessa jännittäminen ei rajoitu vain
opiskelutilanteisiin, vaan on läsnä kaikessa sosiaalisessa kanssakäymisessä.
Yksinäisyys, keskustelutuen puute ja opiskeluyhteisöön kuulumattomuus liittyivät
jännittämisongelmaan. Myös kiusaamiskokemukset korostuivat jännittämisen
ongelmaksi kokevilla.
Opiskelun ongelmat olivat sitä yleisempiä, mitä suuremmaksi ongelmaksi
jännittäminen koettiin. Opiskelu-uupumusmittari osoitti samanlaista yhteyttä
jännittämisongelmaan kuin muutkin opiskelukyvyn osa-alueet. Opiskelijoiden
toiveet avusta elämänhallinnan ja opiskelun ongelmissa olivat loogisia ja osoittivat
opiskelijoiden tiedostavan ongelmiaan.
...
Publisher
Prologos ryISSN Search the Publication Forum
1795-7613Keywords
Original source
http://prologos.fi/prologi/index.php?page=vuosikirjatMetadata
Show full item recordCollections
- Prologi [159]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Yliopisto-opiskelijan opiskeluhyvinvoinnin tukeminen ohjauksella
Aho, Johanna (2013) -
University students’ perceptions of the effectiveness of a course in communication confidence : a qualitative study
Gerlander, Maija; Alanne, Anne (University of Jyväskylä, 2024)A university pedagogy that emphasises students’ agency and collaborative learning highlights the importance of active participation and interaction, including oral assessment. Students high in oral communication apprehension ... -
"On tuskallista, kun apu venyy kuukausien päähän" : korkeakouluopiskelijoiden kokemuksia Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön (YTHS) mielenterveyspalveluihin pääsystä
Risikko, Jani (2024)Mental health problems among university students have significantly increased; in Finland, one in three university students suffers from anxiety and depressive symptoms. Consequently, the demand for mental health services ... -
Kampuskoiratoiminta ja koiran erityisyys opiskelijan tukena sekä opiskelijahyvinvoinnin edistämisen osana
Siiriäinen, Aija (2023)Opiskelijoiden psyykkisen oireilun sekä yksinäisyyden kohonnut riski on lisännyt tarvetta erilaisille strategisille toimintamuodoille, joilla korkeakoulut voivat pyrkiä ylläpitämään opiskelijoiden hyvinvointia ja opiskelukykyä. ... -
ADHD-diagnoosin saaneiden korkeakouluopiskelijoiden kokemuksia opiskelukyvystään etäopintojen aikana
Nissi, Aino (2022)Korkeakouluopinnoissa siirryttiin COVID-19-pandemian aikana etäopetukseen, mistä on todettu aiheutuneen moninaisia vaikutuksia opiskelijoiden jaksamiseen ja opiskelukykyyn. Opiskelijoiden toimintakyvyn käsitteellistämistä ...