University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Lehdet
  • Prologi
  • 2012
  • View Item
JYX > Lehdet > Prologi > 2012 > View Item

Korkeakouluopiskelijoiden jännittämiskokemusten yhteys opiskelukykyyn

Thumbnail
View/Open
564.9 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Almonkari, M. & Kunttu, K. (2012). Korkeakouluopiskelijoiden jännittämiskokemusten yhteys opiskelukykyyn. Prologi : puheviestinnän vuosikirja 2012, 2012, 7-27. http://prologos.fi/prologi/index.php?page=vuosikirjat
Published in
Prologi : puheviestinnän vuosikirja 2012
Authors
Almonkari, Merja |
Kunttu, Kristiina
Date
2012
Copyright
© Kirjoittajat ja Prologos ry

 
Artikkelissa tarkastellaan suomalaisten korkeakouluopiskelijoiden opiskelutilanteissa kokeman sosiaalisen jännittämisen yleisyyttä ja yhteyksiä opiskelijan opiskelukykyyn sekä fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin osatekijöihin. Tutkimuksen fokus on ongelmalliseksi koetussa jännittämisessä. Tutkimuksen aineistona on hyödynnetty kahta laajaa aiemmin kerättyä tutkimusaineistoa: Korkeakouluopiskelijoiden terveystutkimus 2008 aineistoa (Kunttu & Huttunen 2009) ja Almonkarin väitöskirja-aineistoa (Almonkari 2007). Molemmat tutkimukset ovat korkeakouluopiskelijoille kohdennettuja kyselytutkimuksia, terveystutkimuksessa vastaajia oli 5086 ja Almonkarin tutkimuksessa 1323. Tässä artikkelissa raportoidaan molemmista aineistoista tehtyjä uusia analyyseja ja esitellään niiden tuloksia. Korkeakouluopiskelijat kokivat jännittämistä opiskelutilanteissa melko paljon, mutta ongelman se muodosti vain osalle. Lievänä ongelmana jännittämisen koki 36 % miehistä ja 39 % naisista ja suurena ongelmana 11 % miehistä ja 17 % naisista. Yleisintä jännittäminen oli yleisöpuhe- tai esitelmätilanteissa, vieraan kielen puhumisessa ja seminaareissa. Tutkimus osoitti selkeästi, että ongelmaksi koettu jännittäminen on yhteydessä opiskelijoiden huonoksi kokemaan terveydentilaan ja psyykkiseen pahoinvointiin. Korkeakouluopiskelijoiden arjessa jännittäminen ei rajoitu vain opiskelutilanteisiin, vaan on läsnä kaikessa sosiaalisessa kanssakäymisessä. Yksinäisyys, keskustelutuen puute ja opiskeluyhteisöön kuulumattomuus liittyivät jännittämisongelmaan. Myös kiusaamiskokemukset korostuivat jännittämisen ongelmaksi kokevilla. Opiskelun ongelmat olivat sitä yleisempiä, mitä suuremmaksi ongelmaksi jännittäminen koettiin. Opiskelu-uupumusmittari osoitti samanlaista yhteyttä jännittämisongelmaan kuin muutkin opiskelukyvyn osa-alueet. Opiskelijoiden toiveet avusta elämänhallinnan ja opiskelun ongelmissa olivat loogisia ja osoittivat opiskelijoiden tiedostavan ongelmiaan. ...
Publisher
Prologos ry
ISSN Search the Publication Forum
1795-7613
Keywords
korkeakouluopiskelu opiskelijat yliopistot jännittäminen korkeakouluopiskelijat opiskelijan hyvinvointi hyvinvointi opiskelukyky terveys jaksaminen viestintäarkuus viestintä arkuus

Original source
http://prologos.fi/prologi/index.php?page=vuosikirjat

DOI
https://doi.org/10.33352/prlg.95878
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201302131209

Metadata
Show full item record
Collections
  • 2012 [7]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Yliopisto-opiskelijan opiskeluhyvinvoinnin tukeminen ohjauksella 

    Aho, Johanna (2013)
  • ADHD-diagnoosin saaneiden korkeakouluopiskelijoiden kokemuksia opiskelukyvystään etäopintojen aikana 

    Nissi, Aino (2022)
    Korkeakouluopinnoissa siirryttiin COVID-19-pandemian aikana etäopetukseen, mistä on todettu aiheutuneen moninaisia vaikutuksia opiskelijoiden jaksamiseen ja opiskelukykyyn. Opiskelijoiden toimintakyvyn käsitteellistämistä ...
  • “Mä saan silitellä puoltoist tuntii koiraa. Se riittää.” : yliopisto-opiskelijoiden kokemukset koira-avusteisesta toiminnasta Opiskelijan Kompassin ryhmäohjauksessa 

    Seivo, Sini; Pulkkinen, Saija (2021)
    Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Jyväskylän yliopiston opiskelijoiden kokemuksia koira-avusteisesta toiminnasta osana yliopiston hyvinvointipalveluja. Tutkimme koirien läsnäolon merkitystä Opiskelijan ...
  • Kampuskoiratoiminta ja koiran erityisyys opiskelijan tukena sekä opiskelijahyvinvoinnin edistämisen osana 

    Siiriäinen, Aija (2023)
    Opiskelijoiden psyykkisen oireilun sekä yksinäisyyden kohonnut riski on lisännyt tarvetta erilaisille strategisille toimintamuodoille, joilla korkeakoulut voivat pyrkiä ylläpitämään opiskelijoiden hyvinvointia ja opiskelukykyä. ...
  • Jännittääkö opettaja? : luokanopettajien ja luokanopettajaksi opiskelevien kokemuksia jännittämisestä 

    Autio, Anniina (2012)
    Tässä tutkimuksessa selvitettiin, millaista on luokanopettajien ja luokanopettajaksi opiskelevien jännittäminen työhön ja opiskeluun liittyvissä tilanteissa heidän itsensä kokemana. Tutkimukseen osallistui 40 luokanopettajaa ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre