"Kuularata - hauskempi kuin löylykauha" : ongelmanratkaisuprojektin soveltuvuus teknologiakasvatukseen perusopetuksessa

Abstract
Marttinen, R. & Paukkunen, J. 2013. ”Kuularata – Hauskempi kuin löylykauha” Ongelmanratkaisuprojektin soveltuvuus teknologiakasvatukseen perusopetuksessa. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma, 65 sivua. Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää luokanopettaja- ja erityisopettajaopiskelijoiden käsityksiä kuularataprojektin soveltuvuudesta teknologiakasvatukseen perusopetuksessa. Tarkoitus oli myös tarkastella kuularataprojektia tutkimustiedon valossa siihen keskeisesti liittyvien käsitteiden, ongelmanratkaisun ja yhteistoiminnallisen oppimisen osalta, jotka nousevat esille Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2004 (POPS 2004) opetuksen toteuttamista ohjaavissa suuntaviivoissa ja tavoitteissa. Tutkimuksessa pyrittiin arvioimaan soveltuuko kuularataprojekti teknologiakasvatukseen kehittämällä juuri niitä ominaisuuksia, joita ihmiseltä vaaditaan tulevaisuudessa teknologisessa ympäristössä, ja joihin teknologiakasvatus tähtää. Aineisto kerättiin lomakekyselyllä luokan- ja erityisopettajaksi opiskelevilta opiskelijoilta, jotka kävivät opintoihinsa pakollisena kuuluvan teknologiakasvatuksen ja teknisen työn -kurssin vuosina 2009-2011. Kurssiin liittyvänä projektina opiskelijat toteuttivat kuulara-taprojektin, jonka päätteeksi he täyttivät kyselylomakkeet. Kyselyyn vastasi yhteensä 207 opiskelijaa. Tutkimuksen mukaan suurin osa opiskelijoista pitää kuularataprojektia alakouluun soveltuvana oppimisprojektina. Opiskelijoiden mielipiteiden perusteella kuularataprojekti on monipuolinen ja sovellettavissa eritasoisille oppilaille. Tutkimustiedon pohjalta kuularataprojekti tuo teknolo-gian eri ulottuvuuksia esiin, mikä tapahtuu opetussuunnitelman oppimisympäristölle ja työtavoille asettamien tavoitteiden mukaisesti (POPS 2004). Kuularataprojektin voi nähdä oppilaiden tietoja ja taitoja kokoavana ja soveltavana projektina, jossa oppilaat ovat aktiivisia toimijoita teknologisessa prosessissa. Projekti motivoi oppilaita leikkimielisyydellään kehittäen samalla heidän ongelmanratkaisutaitojaan, mikä tapahtuu vuorovaikutuksessa muiden ryhmäläisten kanssa. Kuularataprojektin toteutus on linjassa myös teknologikasvatuksen parantamiseksi ehdotettujen pedagogisten lähestymistapojen kanssa (UPDATE 2010).
Main Authors
Format
Theses Master thesis
Published
2013
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201301281130Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share