Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorVallittu, Marjo
dc.date.accessioned2013-01-21T11:37:17Z
dc.date.available2013-01-21T11:37:17Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1242181
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40728
dc.description.abstractAnalysoin tässä pro gradu -tutkielmassani, muuttuvatko henkilöhahmot ja mitä niille tapahtuu Mika Waltarin Komisario Palmun erehdyksen (1940) elokuva-adaptaatiossa Matti Kassilan samannimiseksi elokuvaksi (1960). Hypoteesinani on, että ainakin päähenkilöt tulevat muuttumaan tämän prosessin aikana. Tutkielmani rakenne pohjautuu hypoteesiini, että henkilöhahmot paljastavat myös yhden ilmaisumuodon sisällä itsestään erilaisia piirteitä, kun sosiaalinen tilanne muuttuu. Käytän tutkielmassani Brian McFarlanen (2004), Linda Hutcheonin (2006) ja Sarah Cardwellin (2002) adaptaatioteoriaa. Valitsemani teoreetikot edustavat adaptaatiotutkimuksen modernia koulukuntaa, jonka mukaan adaptaatiotutkimus ei ole arvottavaa tutkimusta, vaan siinä tarkkaillaan kahden tasavertaisen itsellisen teoksen välillä olevaa muutosprosessia. McFarlanen mukaan kerronnan elementit voidaan jakaa bartheslaisesti kahteen tyyppiin: jaettaviin ja siirrettäviin elementteihin. Näitä elementtejä tutkimalla nähdään, kuinka kerronta muuttuu ja miksi. Henkilöhahmoteoriana käytän Aleid Fokkeman (1991) kooditeoriaa, jonka mukaan hahmoista voidaan erottaa loogisia, biologisia, psykologisia, sosiaalisia sekä metaforisia ja metonyymisiä koodeja. Näiden koodien avulla pystyn konkretisoimaan henkilöhahmojen muutoksia adaptaatioprosessissa: mikä koodi on missäkin tilanteessa keskeinen, ja miten jonkin koodin ilmeneminen on muuttunut. Käytän myös kerronnan teoriaa henkilöhahmotutkimukseni tukena, erityisesti Henry Baconin tutkimuksia musiikista, miljööstä ja kertojuudesta. Havaitsin tutkielmassani, että henkilöhahmot muuttuvat adaptaatioprosessin aikana – ja erityisesti päähenkilöissä muutos on hyvin selkeä. Ilmaisumuoto ja erilainen merkkijärjestelmä ovat toki vaikuttaneet tähän, mutta kaikki muutokset eivät selity vain adaptaation kautta – osa on esimerkiksi tekijöiden tietoisia valintoja ja osa kulttuuristen muutosten vaikutusta. Myös hypoteesini sosiaalisten tilanteiden muutoksesta hahmojen koodiston käytössä osoittautui paikkansa pitäväksi. Adaptaatioprosessin tutkimus paljasti myös uutta tietoa teorioista: havaitsin aukkoja sekä musiikki-, kertojuus- että henkilöhahmoteoriassa.fi
dc.format.extent118 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherWaltari, Mika
dc.subject.otherKassila, Matti
dc.titleSyyllisiä, sähkönappula ja sateenvarjo : henkilöhahmot Komisario Palmun erehdyksen elokuva-adaptaatiossa
dc.title.alternativeHenkilöhahmot Komisario Palmun erehdyksen elokuva-adaptaatiossa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201301211092
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosTaiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Art and Cultural Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineKirjallisuusfi
dc.contributor.oppiaineLiteratureen
dc.date.updated2013-01-21T11:37:18Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi304
dc.subject.ysokirjallisuus
dc.subject.ysoelokuva
dc.subject.ysohenkilöt
dc.subject.ysokerronta
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot