Jyväskylän yliopisto | JYX-julkaisuarkisto

  • suomi  | Anna palautetta |
    • suomi
    • English
 
  • Kirjaudu
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä aineisto 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > Näytä aineisto

Digital sports games and their players : playing motivations and player's assessment of the effects of playing

Thumbnail
Katso/Avaa
1.2Mb

Lataukset:  
Show download detailsHide download details  
Tekijät
Ahonen, Kati
Päivämäärä
2012
Oppiaine
Digital Culture (maisteriohjelma)International Master's Degree Programme in Digital Culture

 
Tämän tutkimuksen tarkoitus oli määrittää digitaalisten liikuntapelien pelaajien pelaamisen motiiveja sekä syitä pelata digitaalisia liikuntapelejä. Tämän lisäksi tarkoituksena oli selvittää pelaamisen seurauksia pelaajille. Erityisen tärkeää oli analysoida pelaajien henkilökohtaisia kokemuksia pelaamisen vaikutuksista kehoon ja jokapäiväiseen elämään. Tämä laadullinen tutkimus perustuu kahdeksan hengen kyselyn vastauksiin. Strukturoidut kyselyt analysoitiin ja niiden perusteella muodostettiin neljä eri digitaalisten liikuntapelien pelaajaprofiilia. Tulokset osoittavat, että vastaajien fyysinen tausta on hyvin erilainen. Osa vastaajista oli aktiivisia liikkujia, osa ei ollut harrastanut liikuntaa juuri lainkaan ennen liikuntapelaamisen aloittamista. Kävi ilmi, että liikuntapelaaminen lisäsi valtaosan vastaajista viikoittaisia liikuntakertoja, liikunnan määrää ylipäätään sekä liikunnan tehoa. Liikuntapelaaminen toimi myös yhtenä elämäntaparemontin alkuun panevana tekijänä sekä pienemmässä mittakaavassa ruokavaliomuutoksen avittavana tekijänä. Vastaajat olivat kuitenkin pääasiassa sitä mieltä, että digitaalinen liikuntapelaaminen ei voi korvata päivittäistä liikuntaa, mutta pelaaminen on sille hyvä lisä. Tässä tutkimuksessa on ollut pieni otanta, joten pidemmälle vietäviä yleistyksiä tuloksista ei voi tehdä. Tutkimusaihe vaatii lisätutkimusta. ...
 
The purpose of this research was to determine people’s motivation and their reasons for playing digital sports games. In addition to this, the aim was to investigate the consequences of playing the games for these people. It was particularly important to analyze players' personal experiences as well as the effects of playing on the body and on everyday life. The corpus of this qualitative research consists of questionnaire responses from eight people. Structured questionnaires were analyzed and four different digital game player profiles were created on the basis of this analysis. Results show that the respondents' physical background was very fragmented; some respondents were active in sports, some of them had been rarely physically active before exergaming. It turned out that digital sports game playing increased most of the respondents’ weekly exercise times, the amount of overall physical activity as well as the intensity of the exercise. Digital sports game playing was also a factor when starting a lifestyle renovation, as well as a smaller scale dietary change. However, mainly the respondents’ view was that digital sports game playing cannot replace the daily physical exercise but playing is a good supplement to it. The research was conducted on a small scale. Therefore generalizations cannot be made and further research on this topic is recommended. ...
 
Asiasanat
Activity digital exergame exercise game physical play sports digitaaliset pelit pelit urheilupelit liikunta urheilu pelaaminen fyysinen aktiivisuus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201301131034

Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedot
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat [23417]

Samankaltainen aineisto

Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.

  • Asperger syndrome and physical exercise : a study about senso-motor profiles, physical fitness, and the effectiveness of an exercise training program in a group of adolescents with Asperger syndrome 

    Borremans, Erwin (University of Jyväskylä, 2011)
  • Effect of 12-month supervised, home-based physical exercise on functioning among persons with signs of frailty : Randomized Controlled Trial 

    Suikkanen, Sara; Soukkio, Paula; Aartolahti, Eeva; Kääriä, Sanna; Kautiainen, Hannu; Hupli, Markku T.; Pitkälä, Kaisu; Sipilä, Sarianna; Kukkonen-Harjula, Katriina (Elsevier BV, 2021)
    Objectives To investigate the effects of a 12-month home-based exercise program on functioning and falls among persons with signs of frailty. Design A randomized controlled trial with a 1:1 allocation Setting Ho ...
  • An Extended Study on Training and Physical Exercise in Esports 

    Kari, Tuomas; Siutila, Miia; Karhulahti, Veli-Matti (IGI Global, 2019)
    This chapter is an extended revision of the authors' earlier study (2016) on the training routines of professional and high-level esport players, with added focus on their physical exercise. The study is methodologically ...
  • Effects of physical activity, specific exercise and traumatic brain injury on motor abilities : theoretical and pragmatic assessment 

    Rinne, Marjo (University of Jyväskylä, 2010)
  • Physiological loading during normal daily life and exercise assessed with electromyography 

    Tikkanen, Olli (University of Jyväskylä, 2014)
  • Selaa aineistoja
  • Selaa aineistoja
  • Artikkelit
  • E-kirjat
  • Esitelmät ja posterit
  • Historialliset kartat
  • Julkaisusarjat
  • Konferenssit ja seminaarit
  • Lehdet
  • Opinnäytteet
  • Oppimateriaalit
  • Nuotit ja musiikki
  • Tutkimusdata
  • Tutkimusraportit
  • Valokuvat

Selaa

Kaikki aineistotKokoelmaluetteloJulkaisupäivätTekijätAsiasanatJulkaistuLaitosOppiaine

Omat tiedot

Kirjaudu sisään

Tilastot

Tarkastele käyttötilastoja
  • Kuinka julkaista JYXissä?
  • Rinnakkais­tallentaminen
  • Opinnäytteiden julkaisu
  • Väitöskirjojen julkaisu
  • Julkaisupalvelut

Avoin tiede JYU:ssa
 
Tietosuojailmoitus

Saavutettavuusseloste

Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.
Open Science Centre