Eteläpohjalaisten pienten ja keskisuurten yritysten Venäjän kaupan esteet ja motiivit
Abstract
Tutkimuksella halutaan löytää vastaus neljään kysymykseen: missä vaiheessa eteläpohjalaiset pk-yritykset ovat kansainvälistymisessään, tekevätkö ne Venäjän kauppaa, mitkä ovat Venäjän kaupan motiivit ja esteet ja minkälainen persoona on yrityksenpäätöksentekijä.
Katsauksessa aikaisempiin tutkimuksiin kuvataan kansainvälistymisen U-mallia ja I-mallia sekä verkostomallia. Kurt J. Miesenbockin mukaan yrityksen päätöksentekijä on tärkein yrityksen kansainvälistymiseen vaikuttava tekijä. Snown, Cornon ja Jacksonin kolmiosaisen konstruktion mukaan älykkyys ja persoonallisuus jakaantuvat kognitiiviseen, konatiiviseen ja affektiiviseen osa-alueeseen. Tutkimuksella löydetään vastaus siihen, onko yrityksen päätöksentekijän persoonalla ja yrityksen kansainvälistymisellä jotain yhteyttä.
Tutkimuksen perusote on kvantitatiivinen. Koska vastauksia saatiin vähän, otettiin lisäksi kvalitatiivinen tutkimus kuutta pk-yrittäjää haastattelemalla.
Tutkimustulosten perusteella eteläpohjalaiset pk-yritykset eivät ole kovin pitkällä kansainvälistymisessään ja Venäjän kaupassaan. Motivaatiota on, mutta ei keinoja. Keinot löytyvät hyvin organisoiduista vientiverkostoista. Yrityksen päätöksentekijän persoonalla ei ole yhteyttä yrityksen kansainvälistymisen kanssa.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2012
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201212213403Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish