Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorLeppänen, Timo
dc.date.accessioned2012-12-14T13:40:08Z
dc.date.available2012-12-14T13:40:08Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1240498
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40576
dc.description.abstractFysiikan opiskelussa olennaisena osana ovat erilaiset tiedon esitysmuodot eli represen-taatiot. Aiemmissa tutkimuksissa on todettu, että representaatioiden osaaminen on edellytys fysiikan käsitteiden oikealle ymmärrykselle. Fysiikan opiskelussa saattaa myös törmätä tilanteeseen, jossa oma tieto asiasta on ristiriidassa yleisesti hyväksytyn teorian kanssa. Näiden virheellisten ennakkokäsitysten on todettu olevan merkittävässä osassa fysiikan opiskelussa. Tässä tutkimuksessa analysoitiin kahdelle lukioryhmälle tehdyn interventiotutkimuksen vastausaineistoa, joista pyrittiin selvittämään opiskelijoiden virheellisten ennakkokäsitysten yleisyyttä sekä representaatioiden osaamista Newtonin mekaniikassa. Tarkoituksena oli myös selvittää voisiko jonkin representaatiolajin hallinnasta tehdä johtopäätöksiä opiskelijan yleisestä mekaniikan osaamisesta. Opiskelijoiden yleisarvosana tutkimusaineiston vastauksissa oli kohtalainen. Osasyynä osaamisen heikohkoon tasoon saattoi olla se, että tutkimus toteutettiin mekaniikan kurssin kuluessa, eikä esimerkiksi kurssin loppukokeena. Kurssin päättyessä mekaniikan asiat olisivat ehkä olleet paremmin sisäistettyinä. Virheellisistä ennakkokäsityksistä tässä tutkimuksessa esille nousivat ainoastaan liikevoimavirhekäsitys ja dominanssi. Yli puolella tutkimukseen vastanneista opiskelijoista esiintyi virhekäsitys vähintään yhden kerran. Alle puolet opiskelijoiden virheellisistä vastauksista aiheutui tämän tutkimuksen mukaan representaatioiden puutteellisesta osaamisesta. Suurempana syynä olivat käsitteelliset virheet. Representaatiolajeista parhaiten osattiin matemaattinen ja sanalliset tehtävät. Heikoimmin puolestaan vektoriaaliset tehtävät. Tutkimuksen mukaan vektoriaalisten tehtävien osaaminen on selvässä yhteydessä opiskelijan kokonaisosaamiseen.fi
dc.format.extent58 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherRepresentaatio
dc.subject.othervirhekäsitys
dc.subject.othermekaniikka
dc.titleRepresentaatiot ja virhekäsitykset lukion mekaniikassa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201212143347
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaMatemaattis-luonnontieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sciencesen
dc.contributor.laitosFysiikan laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Physicsen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineFysiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysicsen
dc.date.updated2012-12-14T13:40:08Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi4021
dc.subject.ysorepresentaatio
dc.subject.ysomekaniikka
dc.subject.ysolukiolaiset
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot