dc.contributor.author | Manninen, Mika | |
dc.date.accessioned | 2012-12-03T10:31:58Z | |
dc.date.available | 2012-12-03T10:31:58Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1239548 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40504 | |
dc.description.abstract | Mika Manninen. 2012. Oppilaiden motivaatio liikuntatunneilla ja toimintakykytestitun-nilla. Liikuntakasvatuksen laitos. Jyväskylän yliopisto. Liikuntapedagogiikan pro gradu –tutkielma. 102 s., 9 s. liites.
______________________________________________________________________
Tutkimuksen tavoitteena oli arvioida 5. ja 8.-luokkalaisten tyttöjen ja poikien itsemää-räämismotivaatiota, tavoiteorientaatioita, motivaatioilmaston kokemista, viihtymistä ja huolestuneisuutta tavallisilla liikuntatunneilla sekä erityisesti toimintakykytestitunnilla. Tarkoituksena oli myös selvittää sukupuolten ja luokkatasojen välisiä eroja edellä kuva-tuissa muuttujissa sekä vertailla oppilaiden kokemuksia liikuntatuntien ja toimintakyky-testien välillä. Tutkimuksen tehtävänä oli lisäksi selvittää, mitkä motivaatiotekijät selit-tävät toimintakykytestituntien aikaista viihtymistä ja huolestuneisuutta.
Tutkimuksen kohdejoukkona oli Jyväskylän läheisten alueiden koulujen 5. ja 8.-luokkalaiset tytöt ja pojat (n=279). Otos koostui kahdesta pienemmästä aineistosta, jotka muodostuivat sen mukaan, mihin kyselyihin oppilaat vastasivat keväällä 2011. Mo-lemmat aineistot vastasivat huolestuneisuutta ja viihtymistä selvittäviin väittämiin, mutta ensimmäinen aineisto vastasi vain itsemääräämismotivaatiota selvittäviin väittämiin toisen aineiston vastatessa koettua motivaatioilmastoa ja tavoiteorientaatiota kartoitta-viin väittämiin. Itsemääräämismotivaatiota tarkasteltiin Sports Motivation Scale-mittarilla. Motivaatioilmaston tutkimiseen käytettiin suomalaista koululaisten motivaa-tioilmastomittaria. Tavoiteorientaatioiden kuvaamiseen käytettiin Perception of Success Questionaire – mittarin lasten versiota. Viihtymistä tutkittiin Enjoyment in sports scale-mittarilla ja huolestuneisuutta yhdellä väittämällä. Mittareiden luotettavuutta tarkastetiin Cronbachin alfakeroimella. Tuloksia analysoitiin korrelaatiokertoimien, t-testin, parit-taisen t-testin ja lineaarisen regressioanalyysin avulla.
Oppilaiden itsemääräämismotivaatio oli sekä toimintakykytestitunnilla ja tavallisilla liikuntatunneilla suhteellisen hyvä. Oppilaat olivat myös enemmän tehtävä- kuin kilpai-lusuuntautuneita ja kokivat motivaatioilmastot valtaosin tehtäväsuuntautuneiksi sekä tavallisilla liikuntatunneilla että toimintakykytestitunnilla Oppilaat viihtyivät myös hyvin niin tavallisilla liikuntatunneilla kuin toimintakykytestitunnillakin, eivätkä olleet kovinkaan huolestuneita toimintakykytesteistä. Tyttöjen kokemukset toimintakykytesti-tunneista eivät eronneet tavallisilta liikuntatunneilta tai ne olivat joiltain osin paremmat. Poikien osalta eroja ei ollut tai he kokivat liikuntatunnit myönteisemmiksi kuin toimin-takykytestitunnit. Oppilaiden sisäinen motivaatio ja motivaatioilmaston kokeminen teh-täväsuuntautuneeksi selittivät myönteisimmin viihtymistä ja kielteisimmin huolestunei-suutta toimintakykytestitunnilla.
Tulosten perusteella näyttäisi siltä, että tehtäväsuuntautuneen motivaatioilmaston luo-minen tavallisille liikuntatunneille ja toimintakykytestitunneille on tärkeää. Oppilaiden itsemääräämismotivaatiota pitäisi myös tukea. | |
dc.format.extent | 111 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | itsemääräämisteoria | |
dc.subject.other | tavoiteorientaatio | |
dc.subject.other | motivaatioilmasto | |
dc.subject.other | viihtyminen | |
dc.subject.other | huolestuneisuus | |
dc.subject.other | toimintakykytestit. | |
dc.title | Oppilaiden motivaatio liikuntatunneilla ja toimintakykytestitunnilla | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201212033274 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Liikuntakasvatuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Sport Sciences | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Liikuntapedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Physical Education Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2012-12-03T10:31:58Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 502 | |
dc.subject.yso | itsemääräämisteoria | |
dc.subject.yso | tavoiteorientaatio | |
dc.subject.yso | motivaatioilmasto | |
dc.subject.yso | motivaatio | |
dc.subject.yso | huolestuneisuus | |
dc.subject.yso | viihtyvyys | |
dc.subject.yso | koululiikunta | |
dc.subject.yso | toimintakyky | |
dc.subject.yso | toimintakykytesti | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |