Ohjaus Vehkalahden koulussa

Abstract
Hankkeeni tavoitteena on laatia koulumme ohjaussuunnitelmalle runkoa ja tehdä valmistelevaa työtä ohjaussuunnitelmaa varten. Tämä työ ei siis ole varsinainen ohjaussuunnitelma. Tässä työssä kartoitetaan ja kirjataan ylös kaikki ohjaustoiminta mitä Vehkalahden koulussa toteutetaan eri toimijoiden taholta tällä hetkellä. Hankkeen tarkoitus on avata mahdollisimman selkeästi näkyville tämän hetkinen tilanne kokonaisuudessaan ja selvittää toiminnan kehittämistarpeet. Sen pohjalta koulussamme voidaan myöhemmin jatkaa ohjaussuunnitelman laadintaa ja täydentää näin opetussuunnitelmaa siihen kuuluvalla ohjaussuunnitelmalla. Olen aloittanut työni vertailemalla erilaisia ohjaussuunnitelmia ja tutkimalla niiden jäsennyksiä. Vertailun tavoitteena on ollut hahmottaa kouluumme sopivaa mallia, josta kävisi selkeästi ilmi erilaiset ohjaukselliset toimenpiteet opinpolun eri vaiheissa ja nimetä ne toimijat, ketkä ohjauksellisia toimenpiteitä missäkin vaiheessa suorittavat. Tavoitteenani on ollut poimia valmiista suunnitelmista parhaiten omaan tarkoitukseeni sopivia ohjauksen runkoja ja luoda niistä Vehkalahden kouluun istuva malli. Samalla olen peilannut koulumme ohjausta muiden koulujen ohjauksen käytäntöihin ja poiminut pohdintaosuuteen vinkkejä toiminnan kehittämiseen. Valtakunnallisen oppilaanohjauksen opetussuunnitelman perusteiden taustalla on holistinen oppilaskeskeinen ohjausmalli, jossa ohjausta tarkastellaan koko oppilaitoksen toimintana. Se on myös tämän työn teoreettinen lähtökohta.
Main Author
Format
Books Working paper
Published
2012
Series
Subjects
Publisher
Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201211153017Use this for linking
ISSN
1796-4717
Language
Finnish
Published in
Ohjauksen kehittämishankkeita ja käytänteitä
License
In CopyrightOpen Access

Share