Perhetyön menetelmät opiskelijoiden teksteissä : tutkimus perhetyön opiskelijoiden menetelmäkuvauksista
Abstract
Tutkimuksen tehtävänä on selvittää lastensuojelun avohuollon perhetyön menetelmiä ja metodisuutta
perhetyön opiskelijoiden kirjoituksissa. Tarkastelun kohteina ovat kirjoitusten työmenetelmät ja -välineet,
toimintaorientaatiot, menetelmien prosessiluonne ja perhetyön metodisuus. Tutkimus on sisällönanalyyttinen
tapaustutkimus, ja sille ovat ominaisia realistinen tarkastelutapa ja pragmaattinen luonne.
Tutkimuskontekstina ovat yhden ammattikorkeakoulun perhetyön täydennys- ja lisäkoulutukset vuosina
2003-2005 ja aineistona 18 lastensuojelun avohuollon perhetyön menetelmiä kuvaavaa kirjoitusta. Aineistoa
tarkastellaan teoriasidonnaisen sisällönanalyysin avulla. Päättelyn logiikka on abduktiivista; tulkintakehys
rakennetaan tutkimuksen teoriaosassa, mutta tulosten sisältö muodostuu aineistolähtöisesti.
Kirjoituksista löytyi suuri määrä erilaisia menetelmäkuvauksia, joista pääosa on kehitetty muualla kuin
perhetyössä. Työmenetelmiksi luokittuivat keskustelu- ja neuvottelumenetelmät sekä vuorovaikutustyö,
arkielämän ohjaus ja käytännöllinen tuki, toiminnalliset menetelmät ja/tai niissä tukeminen, arviointi- ja
kartoitustyöskentely sekä muut työmenetelmät, kuten tukihenkilötoiminta. Menetelmien määrällisen haltuun
ottamisen intoa kuvataan menetelmänäläksi. Tärkeimpiä työvälineitä olivat kartat, kortit, lomakkeet ja muut
välineet, kuten arkea ja kasvatusta strukturoivat, elämänhallintaan liittyvät, voimaannuttavat ja toiminnalliset
työvälineet. Runsasta välineiden kuvausta nimitetään välinekirjoksi. Välineiden käyttö ei ollut mekaanista tai
rutiininomaista, vaan valmiisiin välineisiin tai malleihin tukeutuvaa. Toimintaorientaatioiksi jäsentyivät
voimavara- ja ratkaisukeskeisyys sekä terapeuttisuus; sosiaalipedagogiikka ja arjen pedagogiikka;
dialogisuus; perhekeskeisyys ja kumppanuus; ehkäisevä työ ja varhainen puuttuminen;
lastensuojeluorientaatio ja lapsilähtöisyys sekä empowerment.
Menetelmäkuvaukset sisälsivät yhdistelmän pragmaattisuutta ja ideologisuutta. Abstraktin
toimintaorientaatiopuheen ja konkreettisten työvälineiden yhteys oli paikoitellen ohut. Kirjoitusten tyypittely
kahdelle ulottuvuudelle, toimintaorientaatio- ja välinepainotteisuuteen sekä taitavaan ja irralliseen
metodisuuteen, osoitti kuitenkin, että tekstit asettuivat suurimmaksi osaksi taitavan metodisuuden kenttään ja
tasaisesti toimintaorientaatio- ja välinepainotteisuuteen. Perhetyön menetelmien tärkeimmiksi kohteiksi
määrittyivät lapset, äidit, vanhemmuus ja koko perhe. Yhteisö- ja yhteiskuntatason menetelmäkuvaukset
olivat lähes olemattomia. Kontekstista tai sen vaikutuksista perhetyön menetelmiin kirjoitettiin vähän.
Tulosten perusteella voidaan sanoa, että perhetyön menetelmien valintaa ja käyttöä tulee arvioida jatkuvassa
reflektiivisessä ja sensitiivisessä suhteessa perhetyön tarkoitukseen, tavoitteisiin, kohteisiin,
toimintaorientaatioihin, työmenetelmiin, työvälineisiin ja työprosesseihin. Taitava metodisuus edellyttää
näiden välistä neuvottelevaa suhdetta ja arviointia siitä, mitkä yhteiskunnalliset tekijät synnyttävät lasten ja
perheiden hyvinvointia ja pahoinvointia, miten niihin voidaan menetelmällisesti vastata ja millaisia
vaikutuksia menetelmillä on.
Main Author
Format
Theses
Licentiate thesis
Published
2008
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201211153015Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
Tietueessa on rajoitettuja tiedostoja. You can request a copy of this thesis here The material is available for reading at the archive workstation of the University of Jyväskylä Library.
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.