Tarvitaanko päiväkodeissa erillisiä suomi toisena kielenä -tuokioita?
Kela, M. (2012, 1.6.2012). Tarvitaanko päiväkodeissa erillisiä suomi toisena kielenä -tuokioita? Kieli, koulutus ja yhteiskunta. Retrieved from http://www.kieliverkosto.fi/journals/touko-kesakuu-2012/
Authors
Date
2012Copyright
© Kieliverkosto ja kirjoittajat
Vieraillessani päiväkodeissa kasvattajat ovat toistuvasti tehneet minulle saman kysymyksen: miten usein meillä pitäisi olla suomi toisena kielenä -tuokio lapsille, joilla on jokin muu kuin suomi kotikielenä. Selvään kysymykseen olen vastannut kuin paha poliitikko, monisanaisesti sanomatta mitään. Pyrin tässä artikkelissa muotoilemaan ymmärrettävän vastauksen minulle esitettyyn tärkeään ja ajankohtaiseen kysymykseen.
Publisher
Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkostoISSN Search the Publication Forum
1799-0181
Original source
http://www.kieliverkosto.fi/journals/touko-kesakuu-2012/Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items with similar title or keywords.
-
Diagnostika vladeniâ finskim i russkim pis'mennym âzykom russkoâzyčnymi učenikami, živuŝimi v Finlândii
Kyyhkynen, Sanna (2016)Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan venäjää kotikielenään puhuvien oppilaiden suomen ja venäjän kielen kirjallisten taitojen diagnosointia. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää miten venäjä äidinkielenä ja suomi ... -
Minä sairaanhoitajana: tulevaisuuden minuudet motivaatiota muokkaamassa
Virtanen, Aija (Eesti Rakenduslingvistika Uhing, 2013)Ulkomaalaisen terveydenhoitoalan henkilöstön ammatillinen kielitaito on herättänyt julkista keskustelua Suomessa, mutta alalle kouluttautuvat maahanmuuttajataustaiset opiskelijat kielitaitoineen ovat olleet vasta vain ... -
Maahanmuuttajan toimijuuden kielellinen rakentuminen ja kielenoppimisen mahdollisuudet ravintola-alan työssä
Ratia, Anna-Maria (2017)Tutkimus tarkastelee, miten maahanmuuttajan toimijuus rakentuu ravintola-alan työssä ja millaisia kielenoppimisen mahdollisuuksia ravintola-ala tarjoaa. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, joka on toteutettu etnografisella ... -
Oppija arjen sankarina – Luokasta arjen vuorovaikutustilanteisiin ja takaisin
Lilja, Niina; Eloranta, Johanna; Piirainen-Marsh, Arja; Saario, Johanna (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2014)Olemme opettajina usein miettineet, miten hyvin luokkahuoneen suomi toisena kielenä -opetus valmentaa opiskelijoita toimimaan arjen kielenkäyttötilanteissa. Kerromme tässä artikkelissa tutkimusta ja pedagogista kehitystyötä ... -
Kokemuksia humanoidirobotin käytöstä maahanmuuttajien suomen kielen opetuksessa työpaikoilla
Köpman, Ellinoora; Kouri, Susanna (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2022)Ammattiopisto Lappiassa toteutettiin vuosina 2018–2020 Oma polku maahanmuuttajalle -hanke (ESR), jossa keskiössä oli maahanmuuttajien työllistymisen ja suomen kielen oppimisen tukeminen. Hanke mahdollisti Nao 6 -humanoidirobotin ...