Recent Submissions

  • Juliet-ohjelma: monipuolisia osaajia alaluokkien englannin opetukseen 

    Pihko, Marja-Kaisa; Bursiewicz, Virpi (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2012)
    Varhennettua kielenopetusta, kielisuihkuttelua, CLIL-opetusta… Alakoulun luokkien 1–6 vieraiden kielten opetukseen tarvitaan yhä enemmän opettajia, joilla on vahva asiantuntemus sekä lasten oppimisesta yleensä että vieraiden ...
  • Opettajan päiväkirja: Netti on kielten aarreaitta − ja suuri seikkailu! 

    Nehrenheim, Anita (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2012)
    Olen peruskoulun ruotsin ja englannin opettaja, nyt eläkkeellä. Eläkkeellä ollessani olen kiinnostunut italian kielestä ja Italian kulttuurista ja tehnyt harrastuksestani blogin. Minua pyydettiin kertomaan, miten tulin ...
  • Pelillisyys oppimisympäristönä 

    Laakso, Mauri (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2012)
    Roolipeli on käsitteenä tuttu. Jokaisella meistä on päivän mittaan useita rooleja. Olemme työntekijöitä, lomalaisia, kavereita, sinkkuja, äitejä ja vielä hienovaraisemmin myötäilijöitä, kannustajia jne. Roolipelissä tai ...
  • Opettamisesta oppimiseen – oppimateriaaleista toimintaan 

    Jalkanen, Juha; Vaarala, Heidi (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2012)
    Teknologian kehittyminen ja erilaisten virtuaalisten tilojen muodostuminen on luonut uudenlaisen ympäristön niin sosiaaliselle vuorovaikutukselle kuin tiedon hakemiselle, käsittelemiselle ja tuottamisellekin. Muutos haastaa ...
  • Tulevaisuuden oppimateriaaleja etsimässä 

    Mátyás, Emese; Skinnari, Kristiina (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2012)
    Kielikampus on Jyväskylän yliopiston kielten laitoksen, kielikeskuksen, Soveltavan kielentutkimuksen keskuksen ja opettajankoulutuslaitoksen yhteishanke, joka tarttuu vuosittain ajankohtaisiin kielenoppimisen ja -opettamisen ...
  • ”Det är lätt att falla i ett gammalt mönster…” − Om språklärande, språkundervisning och utveckling av finskundervisningen i den finlandssvenska skolan 

    Pörn, Michaela (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2012)
    Denna artikel lyfter fram diskrepansen mellan dagens syn på språklärande och språkundervisning å ena sidan och den verkliga klassrumspraktiken å andra sidan. Med utgångspunkt i aktuella forsknings- och utvecklingsarbeten ...
  • Vuorovaikutuksellisia oppimisympäristöjä kehittämässä 

    Kangasvieri, Teija; Mård-Miettinen, Karita (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2012)