dc.contributor.author | Palviainen, Åsa | |
dc.contributor.editor | Niemi, Sinikka | |
dc.contributor.editor | Söderholm, Pirjo | |
dc.date.accessioned | 2012-11-01T08:50:57Z | |
dc.date.available | 2012-11-01T08:50:57Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.citation | Palviainen, Å. (2011). Fräsande huvuden och passionerade eldar: Självporträtt gjorda av svenskstudenter. In S. Niemi, & P. Söderholm (Eds.), <i>Svenskan i Finland 12</i> (pp. 205-214). Joensuu universitet. Publications of the University of Eastern Finland. Reports and Studies in Educations, Humanities, and Theology., 2. | |
dc.identifier.isbn | 978-952-61-0472-0 | |
dc.identifier.other | CONVID_20327605 | |
dc.identifier.other | TUTKAID_45327 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40145 | |
dc.description.abstract | Inledning: Studenter som läser svenska som bi- eller huvudämne vid universitetet med sikte på att bli lärare har själva rikligt med erfarenheter av att vara inlärare. Med detta följer att man har individuella uppfattningar vad gäller språkinlärning och språkundervisning (se t.ex. Kalaja & Barcelos 2003). Huhtala (2008) fångade dessa uppfattningar hos en grupp direktvalda svensklärarstudenter genom narrativa analyser av studenternas egna skrivna berättelser. Hon kunde bland annat urskilja att studenterna hade olika upplevelser av universitetsstudierna, olika inställning till svenska språket samt synen på lärarens roll. Kalaja, Alanen, Palviainen och Dufva (u.u.) använde å sin sida enkäter med öppen svarsrymd där svensk- och engelsk studenter skriftligen fick besvara frågor rörande deras erfarenheter och uppfattningar av språkinlärning och språk undervisning i och utanför skolan (sevidarenedan).I båda dessa studier analyserades således studenters verbala (skriftliga) framställningar. I denna artikel kommer jag istället att analysera ett slags visuella berättelser (Kalaja,Alanenoch Dufva 2008:189), nämligen elva självporträtt utförda av studenter som läser svenska på sitt första år på universitetet. | |
dc.format.extent | 269 | |
dc.language.iso | swe | |
dc.publisher | Joensuu universitet | |
dc.relation.ispartof | Svenskan i Finland 12 | |
dc.relation.ispartofseries | Publications of the University of Eastern Finland. Reports and Studies in Educations, Humanities, and Theology. | |
dc.subject.other | självporträtt | |
dc.subject.other | lärarutbildning | |
dc.subject.other | svenska | |
dc.title | Fräsande huvuden och passionerade eldar: Självporträtt gjorda av svenskstudenter | |
dc.type | conferenceObject | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201211012832 | |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.oppiaine | Ruotsin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | Swedish | en |
jyx.tutka.ksname | Svenskan i Finland 12 | |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/ConferencePaper | |
dc.date.updated | 2012-11-01T04:30:05Z | |
dc.relation.isbn | 978-952-61-0472-0 | |
dc.type.coar | conference paper | |
dc.description.reviewstatus | nonPeerReviewed | |
dc.format.pagerange | 205-214 | |
dc.relation.issn | 1798-5641 | |
dc.type.version | acceptedVersion | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |