Kirjoituksia kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä Kotiliesi-lehdessä vuosina 1923-2010

Abstract
Tutkimuksen kohteena oli kodin ja koulun välinen yhteistyö, josta tarkasteltiin yhteistyön muotoja ja koululaisten vanhempien erilaisia rooleja yhteistyössä. Lisäksi kartoitettiin kodin ja koulun välisen yhteistyön mahdollisia muutoksia 1900-luvun alkupuolelta nykypäivään. Yhteistyömuotojen luokittelun perustana käytettiin Joyce Epsteinin teoriaa ja hänen luomiaan yhteistyömuotojen pääryhmiä. Tutkimusaineisto koottiin Kotiliesi-lehden artikkeleista lehden ilmestymisen ajalta eli vuosilta 1923–2010. Pääsääntöisesti käytettiin tasaväliotantaa. Tutkimusaineistosta teemoiteltiin sekä yhteistyömuotojen että erilaisten vanhempien roolien ryhmiä. Aineistoa sekä kvantifioitiin laskemalla eri ryhmiin kertyneitä mainintoja että tarkasteltiin tekstejä sisältöön keskittyen. Tutkimuksessa suurimmaksi yhteistyömuotojen ryhmäksi muodostui ”vanhemmuus”, joka sisältää kuvauksia vanhempien perustehtävästä suhteessa kouluun. Pienin ryhmä puolestaan oli vanhempien osallistuminen päätöksentekoon koulussa. Roolikuvauksia tarkasteltaessa suurimmaksi kategoriaksi muodostui vanhempien rooli koulun työn tukijana ja pienimmän ryhmän muodostivat vanhempien koulusta riippumattomat roolit. Tutkimustulokset viittaavat siihen, että koulu määrittelee yhteistyön ajan, paikan ja muodot. Vanhemmat ovat useimmiten tyytyneet tähän, vaikka joitakin pieniä poikkeuksia on nähtävissä.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2012
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201210312822Use this for linking
Language
Finnish
License
In Copyright
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.

Share