Työtyytyväisyys tietotyössä Herzbergin kaksifaktoriteorian valossa
Abstract
Pro gradu –tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella tietotyöntekijöiden työtyytyväisyyttä ja
sen erityispiirteitä verrattuna muihin palkansaajiin. Niin tietotyötä kuin työtyytyväisyyttäkin
on tutkittu tahoillaan paljon, mutta sen sijaan tietotyöntekijöiden työtyytyväisyyden
erityispiirteitä ei ole aiemmin tutkittu. Tietotyöntekijöiksi on tässä tutkimuksessa luokiteltu
korkeasti koulutetut työntekijät, jotka voivat sekä ideoida että suunnitella omaa työtään. Lähes
kaikki heistä käyttävät tietotekniikkaa työssään, vaikka se ei olekaan ollut ehdoton edellytys
tämän tutkimuksen näkökulmasta. Työtyytyväisyys tässä tutkimuksessa noudattelee Fredric
Herzbergin kahden faktorin työtyytyväisyysteoriaa. Teorian mukaan työtyytyväisyyttä voi
ilmetä vasta kun työn ulkoiset hygieniatekijät ovat kunnossa ja sen lisäksi työssä ilmenee työn
sisältöön liittyviä motivaatiotekijöitä. Tutkimuksen aineistona on Tilastokeskuksen
Työolotutkimus 2008 (N=4392).
Tutkielman tulokset osoittivat, ettei tietotyöntekijöiden ja muiden palkansaajien yleinen
työtyytyväisyys eronnut toisistaan. Noin neljännes molemmista ryhmistä oli erittäin
tyytyväisiä nykyiseen työhönsä. Erittäin tyytyväiset olivat haluttomampia vaihtamaan
työpaikkaa, mikäli siihen ilmenisi mahdollisuus. Erittäin tyytyväisiin kuulumista ennustivat
molemmilla ryhmillä sekä Herzbergin teorian mukaiset motivaatio- että hygieniatekijät. Riski
erittäin tyytyväisiin kuulumiseen oli korkeimmillaan, kun henkilö piti työtään tärkeänä ja
merkittävänä ja oli tyytyväinen esimiehensä johtamistapaan. Myös työskentelyolosuhteet ja
itsensä kokeminen arvostetuksi työyhteisössä lisäsivät selkeästi todennäköisyyttä korkeaan
työtyytyväisyyteen molemmilla ryhmillä. Yleisesti ottaen erilaiset työn sisäisiin piirteisiin
liittyvät motivaatiotekijät korostuivat hieman enemmän tietotyöntekijöiden ja hygieniatekijät
taas jonkin verran enemmän muiden palkansaajien näkemyksissä.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että lähtökohtaisesti tietotyöntekijöiden ja muiden
palkansaajien työtyytyväisyys syntyy samoista asioista, jotka liittyvät niin työn sisäisiin kuin
ulkoisiinkin tekijöihin, toisin kuin Herzbergin teoria antaa olettaa. Tietotyöntekijöiden
työtyytyväisyydessä kuitenkin korostui muita palkansaajia enemmän työn sisäiset tekijät.
Tietotyötä tekevien työviihtyvyyttä voidaan näin ollen parantaa kaikille yhteisten piirteiden
lisäksi esimerkiksi tarjoamalla kehittymis- ja vaikuttamismahdollisuuksia. Muille
palkansaajille tärkeämpiä ovat palkkaus ja työpaikan sosiaaliset suhteet.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2011
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201210262791Use this for linking
Language
Finnish
The record contains restricted files. You can request a copy of this thesis here.
The material is available for reading at the archive workstation of the University of Jyväskylä Library.
The material is available for reading at the archive workstation of the University of Jyväskylä Library.
<br><br>The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival <a href="https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation">workstation</a> at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials.