Empowering tribal women in India : the anti-po(w)erty machine?
Abstract
Empowerment -ajattelu eli voimaantuminen on nykyään osa kansainvälisen
kehitysyhteistyön kaikkia tasoja ja voimaantumis -ideologia ohjaa yhä enenevämmässä
määrin myös paikallistason kehitystyötä. Tämä monitieteinen, laadullinen tutkimus on
toteutettu Intiassa vuonna 2005 ja osittain vuonna 2006. Tutkimus arvioi yhden intialaisen
ei-valtiollisen järjestön toteuttamaa empowerment -koulutusta, jota on tarjottu Bhil -kansan
naisille osana järjestön kylärahasto-ohjelmaa.
Tutkimuksessa pohditaan, millä tavalla voimaantumisaatteen tarpeellisuutta perustellaan ja
millä tavalla se ymmärretään kansalaisyhteiskuntajärjestössä, sekä millä tavalla
voimaantumiskoulutus vaikuttaa bhilnaisten elämään. Tutkimuksessa myös käydään läpi
Bhil -kansan marginaalista asemaa intialaisessa yhteiskunnassa ja Intian valtiollisia
pyrkimyksiä ja lähestymistapaa heimokansojen kehitystyössä.
Tutkimusmetodeina on käytetty osallistuvaa havainnointia, puolistrukturoituja haastatteluja
ja ryhmäkeskusteluja. Empiirinen aineisto koostuu Rajasthanin maaseutualueilla asuvien
44 bhilnaisen haastattelusta. Lisäksi tutkimukseen on haastateltu kahta järjestön
työntekijää. Tutkimuksen teoreettinen lähestymistapa perustuu Naila Kabeerin (2002)
“voimaantumisen tasoihin” ja Sylvia Chantin (2008) sukupuoliteorioihin “sitoumusten
ja/tai vastuun naisistumisesta”.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että voimaantuminen on illuusio, jonka avulla
heimonaiset saadaan uskomaan rajoittamattomiin elämänvalintoihin. Todellisuudessa
rajoittamattomat elämänvalinnat eivät ole heimonaisten saavutettavissa, koska he elävät
intialaisen yhteiskunnan marginaalissa ja vähemmistönä. Tutkimus osoittaa kuinka kehitys,
johon tutkimuksessa viitataan ‘anti-po(w)erty -koneena’, toimii käytännössä ja millaisia
tahattomia seurauksia se saattaa aiheuttaa.
Empowerment has entered all levels of international development and empowerment ideologies are increasingly guiding local level development work. This multidisciplinary qualitative research was conducted in India in 2005 and partly in 2006. It assesses an empowerment training programme targeting Bhil tribal women, organized by an Indian non-governmental organization (NGO) under their Village Development Fund programme. The study discusses how the concept of empowerment is justified and understood in the NGO, and the impact empowerment training has had on the tribal women’s lives. The study also discusses tribal women’s marginal status in Indian society and approaches the government of India has taken for the ‘upliftment of tribal people’. The data collection methods include participant observation, semi-structured interviews and group discussions. The empirical data was collected by interviewing 44 Bhil tribal women living in the rural areas of Rajasthan. In addition, two NGO workers were interviewed. The theoretical approach of the thesis is based on Naila Kabeer’s “levels of empowerment” (2002) and on Sylvia Chant’s (2008) gender theories on “feminization of obligation and/or responsibility”. The results indicate that empowerment is an illusion in which tribal women are made to believe in unlimited life choices. In reality, such choices rarely exist for these women, who belong to marginal and minority groups. The thesis demonstrates how the ‘antipo( w)erty machine’ functions in action and what kind of unintended consequences it might produce.
Empowerment has entered all levels of international development and empowerment ideologies are increasingly guiding local level development work. This multidisciplinary qualitative research was conducted in India in 2005 and partly in 2006. It assesses an empowerment training programme targeting Bhil tribal women, organized by an Indian non-governmental organization (NGO) under their Village Development Fund programme. The study discusses how the concept of empowerment is justified and understood in the NGO, and the impact empowerment training has had on the tribal women’s lives. The study also discusses tribal women’s marginal status in Indian society and approaches the government of India has taken for the ‘upliftment of tribal people’. The data collection methods include participant observation, semi-structured interviews and group discussions. The empirical data was collected by interviewing 44 Bhil tribal women living in the rural areas of Rajasthan. In addition, two NGO workers were interviewed. The theoretical approach of the thesis is based on Naila Kabeer’s “levels of empowerment” (2002) and on Sylvia Chant’s (2008) gender theories on “feminization of obligation and/or responsibility”. The results indicate that empowerment is an illusion in which tribal women are made to believe in unlimited life choices. In reality, such choices rarely exist for these women, who belong to marginal and minority groups. The thesis demonstrates how the ‘antipo( w)erty machine’ functions in action and what kind of unintended consequences it might produce.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2010
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201210102645Use this for linking
Language
English
The record contains restricted files. You can request a copy of this thesis here.
The material is available for reading at the archive workstation of the University of Jyväskylä Library.
The material is available for reading at the archive workstation of the University of Jyväskylä Library.
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.