Luokassa luokassa? : miten vanhempien status-tekijät vaikuttavat lasten toissijaiseen sosialisaatioon ja luokittumiseen ensimmäisinä kouluvuosina?
Tekijät
Päivämäärä
2011Pääsyrajoitukset
Bourdieu presented his theory of class and class reproduction and I'm interested in founding out how does socialization process affect this dynamic process in an egalitarian western country. Does educational system determine the future of the children by renewing the class structure or does the equal opportunities to succeed academically invalidate the reproduction cycle.
By using longitudinal Alkuportaat-data (N=2258) from years 2006-2008 a co-variate analysis and a hierarchical modelling were made. Mathematical problem-solving and fluency in mother tongue were used as indicators for successful secondary socialization. The class structure is presented by parents' socio-economic status, degree of vocational training and family structure. Co-variate analysis suggests that there isn't a definitive connection between parents status variables and children’s school achievement. Thus it seems that Finnish elementary school breaks the reproduction cycle according to the co-variate analysis. Intracorrelates in the school and classroom clusters suggests that children's school achievement is explained by within-factors or the properties of a single student. Hierarchical model for Alkuportaat-data suggests that school is more important socializing environment for children than home. Reflecting back to previous studies on this matter it seems that Finnish society and educational policy supports the social-democratic ideal of equal opportunities for every citizen by taking the social classes out off the equation.
...
Muu nimeke
Miten vanhempien status-tekijät vaikuttavat lasten toissijaiseen sosialisaatioon ja luokittumiseen ensimmäisinä kouluvuosinaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29762]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Relationship between cognitive performance and mobility over the life course
Poranen-Clark, Taina (Jyväskylän yliopisto, 2018) -
Maakuntajoukkoihin sijoitettujen reserviläisten sitoutuminen ja siihen vaikuttavat tekijät
Veijola, Heta (2016)Tutkimus pyrkii selittämään Keski-Suomen alueella toimiviin maakuntajoukkoihin sijoi-tettujen reserviläisten sitoutumista, sen rakentumista sekä siihen vaikuttavia tekijöitä kuten motivaatiota, vapaaehtoisuutta ja ... -
Ajokyvyn arviointi MoCA-menetelmällä Alzheimerin taudin varhaisvaiheessa
Pyykönen, Hanna; Parantainen, Heidi; Kujala, Tuomo; Wikgren, Jan (Suomen lääkäriliitto, 2019)Lähtökohdat -- Tutkimme Montreal Cognitive Assessment (MoCA) -menetelmän soveltuvuutta varhaista Alzheimerin tautia sairastavien potilaiden ajokyvyn arviointiin. Selvitimme myös menetelmän herkkyyttä tunnistaa kognitiomuutoksia. ... -
Cognition in Interaction : Challenges in Assessing Persons with Sensory and Multiple disabilities
Tuomi, Emmi; Kykyri, Virpi-Liisa; Aro, Tuija; Laitila, Aarno (University of Groningen Press, 2021)This article reports a qualitative study of cognitive assessments of three teenagers with sensory and multiple disabilities, including moderate to profound developmental disability. The aim was to evaluate the possibilities ... -
Activity level in left auditory cortex predicts behavioral performance in inhibition tasks in children
van Bijnen, Sam; Parkkonen, Lauri; Parviainen, Tiina (Elsevier, 2022)Sensory processing during development is important for the emerging cognitive skills underlying goal-directed behavior. Yet, it is not known how auditory processing in children is related to their cognitive functions. Here, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.