Show simple item record

dc.contributor.authorHelin, Minttu
dc.date.accessioned2012-09-21T09:03:40Z
dc.date.available2012-09-21T09:03:40Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1231009
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38603
dc.description.abstractTutkimuksen tehtävänä on selvittää, mikä on ympäristökasvatuksen merkitys yhteiskunnan muutoksessa ympäristöystävällisempään suuntaan. Tutkimuksen näkökulma yhdistää ympäristökasvatukseen ympäristösosiologian ja kasvatussosiologian näkökulmia. Arvokasvatus nousee yhdeksi tärkeäksi aihealueeksi samoin kuin yhteiskunnan muutokseen keskittyvä kriittinen pedagogiikka. Tutkimus on hyvin paikallinen luonteeltaan ja keskittyy Vaasan peruskoulunopettajien kokemuksiin ympäristökasvatuksesta sekä luontokoulun mahdollisuuksiin ympäristökasvatuksen edistämisessä. Tutkimusaineistoni on kerätty kyselylomakkeella, joka oli suunnattu vaasalaisille peruskoulun luokanopettajille sekä biologian ja maantiedon opettajille, jotka ovat työssään tekemisissä ympäristökasvatuksen kanssa. Kyselyaineisto koostuu 92 opettajan vastauksista ja sitä on analysoitu kvantitatiivisesti SPSS ohjelman avulla. Tämän tutkimuksen mukaan vaasalaiset peruskoulunopettajat kokevat ympäristökasvatuksen kiinnostavaksi ja kohtalaisen tärkeäksi osaksi omaa työtään. Tutkimukseni mukaan heidän opetuksessaan painottuu tiedon jakaminen, mutta ympäristökasvatuksen elämyksellisyyttäkin arvostetaan. Opettajat kokevat, että heidän opetustyönsä vaikuttaa yhteiskunnan arvoihin enemmän kuin esimerkiksi opetussuunnitelma. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opettajille ympäristöarvojen kasvatus on tärkeää, mutta tarkoituksena on usein yhteiskunnan vallitsevien arvojen ylläpitäminen eikä niiden muutos. Tutkimukseni näyttää, että luontokoulua pidetään varsin hyödyllisenä ja opettajat uskovat luontokoulun voivan edistää ympäristökasvatusta Vaasassa. Opettajat ovat kiinnostuneita käyttämään luontokoulun palveluja apuna työssään, kunhan ne vain olisivat ilmaisia koululle. Ympäristökasvatuksen merkitys yhteiskunnan muutokselle näyttää aineistoni valossa olevan opettajien mielestä kohtalainen. Tarkastelussa olen nostanut esiin yhteiskuntakriittistä näkökulmaa. Tutkielman tuloksista voidaan päätellä, että Vaasassa on innostuneita ympäristökasvatuksen toimijoita, jotka pyrkivät kasvattamaan ympäristöarvot omaksuneita kansalaisia. Osallistuva kansalaisuus ei silti vielä toteudu kriittisen pedagogiikan toivomalla tavalla ja koulu vaikuttaa liiankin neutraalilta kasvualustalta lapsille. Ympäristökasvatukseen kaivataan poliittista terää, jotta koulutus voisi todella edesauttaa yhteiskunnallista muutosta.
dc.format.extent184 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherympäristökasvatus
dc.subject.othersosiologia
dc.subject.otherpostmodernismi
dc.subject.otherarvot
dc.subject.otherkriittinen pedagogiikka
dc.subject.otherluontokoulu
dc.titleYmpäristökasvattaja yhteiskunnan muutosvoimana : Vaasan peruskoulunopettajien ympäristökasvatustyö ja luontokoulun mahdollisuudet
dc.title.alternativeVaasan peruskoulunopettajien ympäristökasvatustyö ja luontokoulun mahdollisuudet
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201209212476
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaYhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Social Sciencesen
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSosiologiafi
dc.contributor.oppiaineSociologyen
dc.date.updated2012-09-21T09:03:40Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi203
dc.subject.ysoympäristökasvatus
dc.subject.ysososiologia
dc.subject.ysoympäristösosiologia
dc.subject.ysopostmodernismi
dc.subject.ysoarvot
dc.subject.ysokriittinen pedagogiikka
dc.subject.ysoluontokoulut
dc.subject.ysoVaasa
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record