Yksinhuoltajat kuluttajia kasvattamassa : haastattelututkimus yksinhuoltajavanhemmista lastensa sosiaalistajina konsumeristiseen yhteiskuntaan

Abstract
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää minkälaisia kuluttajia yksinhuoltajavanhemmat kasvattavat. Kulutusyhteiskunnassa kasvavien lasten on välttämätöntä oppia toimimaan kuluttajina. Vanhemmat ovat lapsen ensisijaisia kasvattajia ja heidän tehtävänään on ohjata lasta toimimaan kuluttavassa maailmassa. Tarkastelun kohteena tutkimuksessa olivat yksinhuoltajavanhempien kulutusarvot ja konkreettiset kasvatuskäytännöt, jotka määrittelevät sitä, minkälaisia kuluttajia vanhemmat lapsistaan kasvattavat. Tutkimus noudatti laadullisen tutkimuksen suuntaviivoja. Tutkimuksen teoria muodostui sosialisaatioteorian ja kulutusyhteiskunnan tarkastelusta. Sosialisaatioteorian kautta tarkasteltiin lasten kasvamista kuluttajuuteen ja vanhempien vaikutusta tähän prosessiin. Kulutusta lähestyttiin suomalaisen kulutusyhteiskunnan kehityksen kautta, sekä kuvaamalla kulutusta monitahoisena nykyaikaisena ilmiönä. Tutkimusaineisto muodostui seitsemän yksinhuoltajavanhemman haastattelusta. Aineiston analyysi suoritettiin luokittelun ja teemoittelun kautta haastattelun teemarunkoa apuna käyttäen. Tutkimustulokseni esitän tarkastelemalla ensin vanhempien kulutusarvoja ja sen jälkeen heidän tapojaan opettaa lapsia. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että lasten kuluttajakasvatus on tärkeää. Vanhemmat toimivat lasten roolimalleina ja he toivovat, että hyvän esimerkin avulla lapsista kasvaa hyviä kuluttajia. Tämä toteutuu, kun toimitaan järkevinä kuluttajina. Järkevyys sisältää muun muassa rahan käytön hallitsemisen ja ekologisuuden huomioon ottamisen kulutuksessa. Lapsia opetetaan kuluttajiksi muun muassa antamalla heidän toteuttaa itsenäisesti pieniä ostoksia, kuten makeisten ostamisen. Vanhemmat valmistavat tällä tavalla lapsia aikuisuuteen ja itsenäisten päätösten tekoon. Lapselle opetetaan, että kuluttamisen ei tarvitse olla tiukkapipoista tarpeeseen ostamista, vaan kulutuksesta saa myös nauttia. Vanhempien tavoitteena onkin kasvattaa kulutuksen iloista nauttivia, mutta myös sen kääntöpuolen tuntevia kuluttajia. Omasta toiminnasta on otettava vastuuta, eikä kuluttavaa elämäntapaa saa pitää itsestäänselvyytenä.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2008
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201209212473Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In Copyright

Share