Yksinhuoltajat kuluttajia kasvattamassa : haastattelututkimus yksinhuoltajavanhemmista lastensa sosiaalistajina konsumeristiseen yhteiskuntaan
Authors
Date
2008Access restrictions
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää minkälaisia kuluttajia yksinhuoltajavanhemmat
kasvattavat. Kulutusyhteiskunnassa kasvavien lasten on välttämätöntä oppia toimimaan
kuluttajina. Vanhemmat ovat lapsen ensisijaisia kasvattajia ja heidän tehtävänään on ohjata
lasta toimimaan kuluttavassa maailmassa. Tarkastelun kohteena tutkimuksessa olivat
yksinhuoltajavanhempien kulutusarvot ja konkreettiset kasvatuskäytännöt, jotka
määrittelevät sitä, minkälaisia kuluttajia vanhemmat lapsistaan kasvattavat.
Tutkimus noudatti laadullisen tutkimuksen suuntaviivoja. Tutkimuksen teoria muodostui
sosialisaatioteorian ja kulutusyhteiskunnan tarkastelusta. Sosialisaatioteorian kautta
tarkasteltiin lasten kasvamista kuluttajuuteen ja vanhempien vaikutusta tähän prosessiin.
Kulutusta lähestyttiin suomalaisen kulutusyhteiskunnan kehityksen kautta, sekä
kuvaamalla kulutusta monitahoisena nykyaikaisena ilmiönä. Tutkimusaineisto muodostui
seitsemän yksinhuoltajavanhemman haastattelusta. Aineiston analyysi suoritettiin
luokittelun ja teemoittelun kautta haastattelun teemarunkoa apuna käyttäen.
Tutkimustulokseni esitän tarkastelemalla ensin vanhempien kulutusarvoja ja sen jälkeen
heidän tapojaan opettaa lapsia. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että lasten
kuluttajakasvatus on tärkeää. Vanhemmat toimivat lasten roolimalleina ja he toivovat, että
hyvän esimerkin avulla lapsista kasvaa hyviä kuluttajia. Tämä toteutuu, kun toimitaan
järkevinä kuluttajina. Järkevyys sisältää muun muassa rahan käytön hallitsemisen ja
ekologisuuden huomioon ottamisen kulutuksessa. Lapsia opetetaan kuluttajiksi muun
muassa antamalla heidän toteuttaa itsenäisesti pieniä ostoksia, kuten makeisten ostamisen.
Vanhemmat valmistavat tällä tavalla lapsia aikuisuuteen ja itsenäisten päätösten tekoon.
Lapselle opetetaan, että kuluttamisen ei tarvitse olla tiukkapipoista tarpeeseen ostamista,
vaan kulutuksesta saa myös nauttia. Vanhempien tavoitteena onkin kasvattaa kulutuksen
iloista nauttivia, mutta myös sen kääntöpuolen tuntevia kuluttajia. Omasta toiminnasta on
otettava vastuuta, eikä kuluttavaa elämäntapaa saa pitää itsestäänselvyytenä.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29525]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
From Scarcity to Abundance : Food Waste Themes and Virtues in Agrarian and Mature Consumer Society
Uusitalo, Outi; Takala, Tuomo (Palgrave Macmillan, 2020)Uusitalo and Takala address the food waste problem as a societal phenomenon and examine ethical virtues, values linked to them and food practices in two different time periods: agrarian society (1885–1917) and mature ... -
Johdatus eheyttävään kulutukseen
Mäkelä, Pekka (Atena, 2013) -
Kuluttajaksi sosiaalistumisen haasteet ja kuluttajakasvatus jälkimodernissa kulutusyhteiskunnassa.
Wilska, Terhi-Anna (Kansanvalistusseura, 2014) -
Consumption and planetary well-being
Do, Jessie; Salimi, Mitra; Baumeister, Stefan; Sarja, Milla; Uusitalo, Outi; Wilska, Terhi-Anna; Suikkanen, Johanna (Routledge, 2024)This chapter considers sustainable marketing and consumption from the perspective of planetary well-being (PW). While marketing is commonly associated with unsustainability, sustainable marketing can create, communicate, ... -
Suomalaiset vaatemuodin kuluttajina : vaatteiden ostopäätöksiin vaikuttavat tekijät ja asenteet
Reuna, Nelli (2020)Tämä tutkimus tarkastelee suomalaisten vaatteisiin liittyviä kulutusasenteita. Tutkimuksen tehtävänä on selvittää, millaiset tekijät vaikuttavat suomalaisten vaatteiden ostopäätöksiin, millaisia kulutusasenteita ...