Sosiaalisen verkoston sivustot yrityksen sisäisessä viestinnässä : mahdollisuudet ja haasteet

Abstract
Tässä tutkielmassa käsitellään sosiaalisen verkoston sivustoja sekä niiden hyödyntämistä yrityksen sisäisessä viestinnässä. Tutkielma toteutettiin sekä tieteellisen kirjallisuuskatsauksen että tapaustutkimuksen avulla. Tutkimuksessa oli tavoitteena selvittää, miten sosiaalisen verkoston sivustot osana yrityksen sisäistä viestintää vaikuttavat yrityksen toimintaan. Sosiaalisen verkoston sivustojen suosio on viime vuosina kasvanut valtavasti yksityiskäyttäjien keskuudessa, ja tästä johtuen yrityksetkin ovat alkaneet ottaa sosiaalisen verkoston sivustoja osaksi yrityksen sisäistä viestintää, mutta niiden vaikutukset eivät ole täysin selviä. Tutkimuksessa selvisi, että sosiaalisen verkoston sivustojen vaikutukset yrityksen sisäisessä viestinnässä ovat pääasiassa myönteisiä. Sosiaalisen verkoston sivustot osana yrityksen sisäistä viestintää parantavat yrityksen mahdollisuutta kehittää sosiaalisia verkostoja, eli sosiaalisten suhteiden ylläpitäminen ja kehittäminen helpottuu. Tiedonjakaminen ja sen hankinta osoittautuu myös tehokkaammaksi. Sosiaalisen verkoston sivustojen avulla voidaan myös kehittää yrityksen sisäistä toimintakulttuuria, mikä ilmenee muun muassa avoimempana viestintänä. Sosiaalisen verkoston sivustot vaikuttavat myös positiivisesti yrityksen sosiaaliseen pääomaan ja sosiaalisen verkoston tuottavuuteen. Sosiaalisen verkoston sivustojen vaikutukset yrityksen sisäisessä viestinnässä ovat huomattavia, mutta sen hyödyntämiseen liittyy myös haasteita. Pääasialliset huolenaiheet koskevat sosiaalisen verkoston sivustojen tietoturvallisuutta, yhteisten pelisääntöjen puutetta sekä kysymyksiä liittyen sen omaksumiseen.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2012
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201209192451Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share