University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Propagandasta ja vihasta : kuinka annetut kuvat alistavat ihmisen rituaalisen kielen käyttäjäksi

Thumbnail
View/Open
687.9 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Lehto, Eetu
Date
2012
Discipline
FilosofiaPhilosophy

 
Tutkimuksen tehtävänä on selvittää, kuinka viha ja propaganda liittyvät toisiinsa ja mitä epäpyhästä liittoumasta seuraa. Motivoivana kysymyksenä tutkimuksen taustalla on: miksi ihminen on toiselle ihmiselle niin kelju, että olemme joutuneet ikuiseen sotatilaan suhteessa Toisiin niin mielissämme, kuin rintamallakin? Tutkimus tarkastelee, mitä propaganda nykypäivänä tarkoittaa, ketkä sitä levittävät, miksi, ja miten se vaikuttaa ihmiseen. Tutkimuksessa vihaa tarkastellaan massoihin kohdistuvana moraalisena ilmiönä ja suhteessa propagandaan. Käsittelyn ulkopuolelle jäävät propagandan tuottamiseen kykenemättömät heikot instituutiot ja niiden vastarintaan liittyvä kapinallinen viha. Tutkimuksen aineiston muodostavat pääasiassa propagandan tutkimus sekä psykologinen vihatutkimus, joiden kautta tutkimus rakentaa teoriaa myös siitä, millaiseksi ihminen muuttuu ennalta määrättyjen arvojen luomiseen pyrkivän informaation pommituksen tuloksena. Tutkimus rajaa propagandan ja vihan tarkastelun länsimaihin ja länsimaiseen näkökulmaan, sillä se olettaa kulttuurin tutkimuksen syyllistyvän vakaviin virheisiin yrittäessään tavoittaa jotain itsensä ulkopuolelta tavoittaessaan itseäänkin rajoitetusti. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että emme kykene loppujen lopuksi kommunikoimaan keskenämme kovin hyvin, mihin propagandaa levittävä eliitti voi olla varsin tyytyväinen, sillä kommunikaation esteistä johtuen on erittäin haasteellista kehittää instituutioita, jotka kyseenalaistavat vallitsevaa status quoa. Vihan ja ennakkoluulon systemaattinen levitys tekee suuresta osasta ihmisiä rituaalisen kielen käyttäjiä, joiden harjoittaman kommunikaation taustalta katoaa oma ajatteluprosessi jopa kokonaan. Tutkielman tuloksista voidaan päätellä, että eri ryhmien välillä on lähes läpäisemätön muuri, jota varten tulisi tutkia ja kehittää mahdollisimman paljon kommunikointistrategioita, joissa otetaan huomioon myös ihmisten piilevät oletetut pseudoympäristöt. ...
Keywords
propaganda demokratia julkinen mielipide PR viha ennakkoluulo myytti metafora dehumanisaatio vihapuhe yleinen mielipide suhdetoiminta ennakkoluulot myytit
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201209192443

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25049]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Mitä mieltä hyvinvointivaltiosta? : kuinka laajaa on hyvinvointivaltion kannatus Suomessa 

    Valkonen, Pinja (2012)
    Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää, kuinka suuri osa suomalaisista kannattaa laajaa hyvinvointivaltiota. Lisäksi tutkimuksessa selvitetään, mitkä tekijät selittävät tai ennustavat henkilön mielipidettä hyvinvointivaltion ...
  • Suuri opettaja, suuri johtaja, suuri ylikomentaja, suuri ruorimies : Mao Zedongin henkilökultti ja poliittinen perintö nyky-Kiinalle 

    Ylinampa, Ilona (2010)
    Pro gradu-tutkielmassa tutkitaan Mao Zedongin ympärille Kiinan kansantasavallassa rakennettua henkilökulttia sekä hänen jättämäänsä poliittista perintöä nyky-Kiinalle. Tutkimuksen näkökulma keskittyy siis Maosta muodostettuun ...
  • Kuohahdus Suomen kansan sydämestä : henkilömonumentti diskursiivisena ilmiönä 1900-luvun lopun Suomessa 

    Lähdesmäki, Tuuli (Jyväskylän yliopisto, 2007)
    Suomeen pystytettiin vuosien 1989–2000 välisenä aikana lähes yhdeksänkymmentä henkilömonumenttia tai -muistomerkkiä. Osa näistä teoksista aiheutti julkista keskustelua, eräät hyvinkin kiivaita debatteja, joissa sanailtiin ...
  • The representation of sexual signs in Chinese Durex TV commercial : a semiotic approach 

    Zhang, Zhanzhan (2010)
    Tiivistelmä – Abstract Tämä opinnäytetyö soveltaa semioottista lähestymistapaa Kiinassa Durex-kondomituotteelle tarkoitetun ”Perfect Fit” mainoksen seksuaalisen sisällön analysoinnissa. Valittu teoria pohjautuu pohjimmiltaan ...
  • Satu medioitumisen murroksessa : tutkimus esikoululaisten ja viidesluokkalaisten kertomista saduista 

    Kari, Aunimarjut (2010)
    Tämän tutkielman yleistavoitteena on tutkia sadun ja median välistä suhdetta. Tarkastelu keskittyy lasten kertomiin satuihin ja kertomuksiin, joiden pohjalta arvioidaan satutradition pysyvyyttä suhteessa medioitumiseen. ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre