Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorRautio, Eveliina
dc.date.accessioned2012-09-06T12:53:38Z
dc.date.available2012-09-06T12:53:38Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1225379
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38486
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yhtäältä opettajan vuorovaikutustyylien; lämpö, behavioraalinen kontrolli ja psykologinen kontrolli yhteyttä lasten koulussa käyttämiin työskentelytapoihin ja toisaalta lasten työskentelytapojen yhteyttä opettajan vuorovaikutustyyleihin. Tutkimuksessa selvitettiin myös tyttöjen ja poikien mahdollisia eroja vuorovaikutustyylien ja työskentelytapojen välisissä yhteyksissä. Tutkittavina oli 152 ekaluokkalaista (79 tyttöä, 73 poikaa) opettajineen Porin, Lappeenrannan ja Mikkelin kunnista. Tutkimus on osa laajempaa vanhemmat, opettajat ja lapsen oppiminen – tutkimushanketta (VALO). Tutkimus toteutettiin pitkittäistutkimuksena ensimmäisen kouluvuoden aikana. Lasten työskentelytapoja arvioitiin käyttämällä tutkija-arviota ja lapsen haastattelua. Opettajien vuorovaikutustyylejä arvioitiin käyttämällä päiväkirjamenetelmää, jossa opettaja raportoi vuorovaikutuksestaan oppilaan kanssa. Tulokset osoittivat hypoteesien vastaisesti, että opettajan osoittama lämpö selitti lapsen myöhempää ahdistuneisuutta ja avutonta työskentelytapaa. Tyttöjen ja poikien välillä ei havaittu eroja näiden tulosten suhteen. Kuitenkin poikien avuttomuus näytti myös lisäävän opettajan lämpöä, joten heillä avuttomuuden ja lämmön välinen suhde oli kaksisuuntainen. Tulokset ovat yllättäviä, joten niiden toistaminen uudella tutkimuksella on tarpeen. Opettajan vuorovaikutuksessa osoittaman lämpimyyden lisääntymistä ensimmäisen kouluvuoden aikana selitti myös pojan positiivinen suhtautuminen omaan osaamiseensa syksyllä. Avuttomuus Lapsen avuttomuus puolestaan vähensi opettajan myöhemmin häntä kohtaan osoittamaa behavioraalista kontrollia. Psykologinen kontrolli ei tuottanut merkitseviä tuloksia ollenkaan, mihin saattoi vaikuttaa jakauman vinous tai se, että behavioraalinen ja psykologinen kontrolli korreloivat keskenään.
dc.format.extent37 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othervuorovaikutustyylit
dc.subject.otherlämpö
dc.subject.otherbehavioraalinen kontrolli
dc.subject.otherpsykologinen kontrolli
dc.subject.othertyöskentelytavat
dc.subject.otherahdistuneisuus
dc.subject.otheravuttomuus
dc.subject.otherpositiivinen suhtautuminen
dc.subject.othernegatiivinen suhtautuminen
dc.titleOpettajan vuorovaikutustyylien yhteys lasten koulussa käyttämiin työskentelytapoihin
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201209062339
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaYhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Social Sciencesen
dc.contributor.laitosPsykologian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Psychologyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiainePsykologiafi
dc.contributor.oppiainePsychologyen
dc.date.updated2012-09-06T12:53:38Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi202
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysokontrolli
dc.subject.ysolapset
dc.subject.ysokoulu
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot