Paremmaksi äidiksi : sisällönanalyysi huonosta äidistä 1920-luvun Kotiliesi-lehdessä
Tekijät
Päivämäärä
2009Pääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Tutkielmani tarkoituksena on tarkastella 1920-luvun Kotiliesi-lehden tuottamaa huonon äidin kuvaa. Tuon lisäksi esille niitä lehdessä esitettyjä avun ja tuen muotoja, joiden avulla naisia kasvatettiin ja valistettiin hyviksi äideiksi. Työni teoreettisena viitekehyksenä ovat äitiys ja naiseus 1920-luvun Suomessa. 1920-luvun Suomessa äitiys nähtiin naisen kansalaisvelvollisuutena. Hyvä äiti täytti paikkansa yhteiskunnassa hyödyllisenä, kunnon kansalaisena. Tutkimusotteeni on sosiaalis-konstruktiivinen, jonka mukaan yksilöt omaksuvat kielen kautta vallalla olevia merkityksiä ja kulttuurisia konventioita. Tällöin sekä tuotetaan että uusinnetaan sosiaalista todellisuutta. Tutkielmani aineisto käsittää Kotiliesi-lehdet vuodesta 1923 vuoteen 1929, yhteensä lehtiä kertyi tältä ajalta 168 kappaletta. Tutkielmani analyysimenetelmänä olen käyttänyt sisällönanalyysiä. Keskiluokkainen perheihanne vahvistui vuosisadan alussa, jolloin korostui äidin tehtävä kodin ja perheen hyvinvoinnin ylläpitäjänä. Tätä tehtävää Kotiliesi-lehti toi esille valistavassa hengessä. Äidin ensisijaista paikkaa kodissa perusteltiin kansakunnan edulla. Myös muita, kodin ulkopuolisia, positioita äidille sallittiin tietyin ehdoin. Huono, taitamaton ja tietämätön perheenemäntä ei voinut toimia täysipainoisesti molemmissa rooleissaan, kotona ja kodin ulkopuolella, vaan tällöin hän oli vaarantamassa sekä perheen onnea että yhteiskunnan tulevaisuutta. Naisena ja äitinä olemiseen, mutta myös mahdollisuuksiin, heijastuivat sekä kansalaisuuden mukanaan tuomat odotukset että sosiaaliluokka. Tutkimani huono äitiys näyttäytyy aineistossani moniulotteisena. Äitiyteen kohdistettiin vuosisadan alussa suuria vaatimuksia. Äidin tuli pitää huolta itsestään, perheestään ja kodistaan ja lisäksi tuli huomioida kodin ja yhteiskunnan sidos. Huono äitiys paikantuu aineistossa kaikkiin näihin ulottuvuuksiin. Kotiliesi-lehti halusi yhdyssiteeksi kotitalouksien ja yhteiskunnan välille. Lehti uskoi valistuksen voimaan. Huonosta äidistä oli mahdollista muokkautua hyväksi, tai ainakin paremmaksi äidiksi. Valistuksen ja tuen avulla myös huonoista äideistä oli muokattava kansakunnan rakentajia 1920-luvun ideologian mukaisesti.
...
Muu nimeke
Sisällönanalyysi huonosta äidistä 1920-luvun Kotiliesi-lehdessäMetadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Juuri sellainen, jollaisia toivoisimme kaikkien poikiemme ja tyttöjemme olevan" : suomalaisen ihmisen ihannekuvan rakentuminen Kotiliesi-lehdessä 1920-luvulla
Rautiainen, Petra (2014)Pro gradu-tutkielmassani tarkastelen ihanteellisen suomalaisen ihmisen määrittelyä 1920- luvulla. Ennen kaikkea tutkin kuinka äitejä ohjeistettiin kasvattamaan lapsensa. Suomi oli juuri itsenäistynyt ja etsi omaa ... -
Kuinka naistenlehdestä tuli osa sotapropagandaa: Naisihanteen muodostuminen ja muokkautuminen Kotiliesi-lehdessä toisen maailmansodan aikana
Aunila, Seija (Jyväskylän yliopisto, 2020)This study investigates how the Finnish women’s magazine Kotiliesi built and shaped the normative ideal of a home front woman during World War II in Finland and how editor in chief Alli Wiherheimo managed the content ... -
Kirjoituksia kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä Kotiliesi-lehdessä vuosina 1923-2010
Parkkinen, Susanna (2012)Tutkimuksen kohteena oli kodin ja koulun välinen yhteistyö, josta tarkasteltiin yhteistyön muotoja ja koululaisten vanhempien erilaisia rooleja yhteistyössä. Lisäksi kartoitettiin kodin ja koulun välisen yhteistyön mahdollisia ... -
Perhe 1941-1944 pula-ajan mainoksissa
Lehtinen, Marika (2015)Tiivistelmä – Abstract Tässä tutkielmassa tarkoituksena on tarkastella perheen kuvaamista pula ja sota-ajan mainoksissa. Ihmisiä kuvataan mainoksissa paljon ja samalla ne heijastavat oman kulttuurinsa ihanteita. Työn ... -
Arjen muotoilua : Karhulan lasitehtaan 1930-luvun puristelasi modernistisena kodintuotteena aikalaiskirjoituksissa ja Kotilieden mainoskuvissa
Alajuuma, Viivi (2017)Pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan 1930-luvun puristelasia suhteessa aikakauden suomalaiseen keskusteluun kodintuotteiden teollisesta valmistamisesta ja koneellisesti valmistettujen tuotteiden suunnittelusta. Tutkielman ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.