Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorAnttalainen, Johanna
dc.date.accessioned2012-09-02T17:36:35Z
dc.date.available2012-09-02T17:36:35Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1224991
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38445
dc.description.abstractElämme median ympäröiminä ja käytämme useita tunteja päivässä television katseluun. Voimme jopa sanoa, että television katselu on edesauttanut meitä vieraiden kielten oppimisessa. Miksi emme siis käyttäisi television ja median tarjoamia mahdollisuuksia yhä tietoisemmin myös opetuksessa. Tutkimukseni lähtökohta on tuoda oppilaille vapaa-ajaltaan tuttu väline, elokuva, saksan kielen opetuksen välineeksi ja tueksi. Formaalin ja informaalin oppimisympäristön välille on muodostunut kuilu, joka tuntuu vain kasvavan. Tämän tutkimuksen kautta haluan osaltani olla kaventamassa tätä kuilua ja työskennellä oppilaille jo tutun välineen kanssa. Tällä tavoin haluan tuoda sekä omaan työhöni että oppilaiden työhön monipuolisuutta ja vaihtelevuutta ainaisten kielioppitehtävien sekaan. Tutkimukseni on tapaustutkimus, joka keskittyy yksittäisen tapaukseen. Tässä tutkimuksessa selvitetään elokuvan mahdollisuuksia formaalissa oppimisympäristössä. Tutkimuskysymyksiäni ovat: Miten informaalista oppimisympäristöstä tuttu elokuva voidaan liittää formaaliin oppimisympäristöön? Miten oppilaat kokevat elokuvan oppimateriaalina saksan kielen oppitunnilla? Miten oppilaat kokevat puhutun kielen, vieraankielisen tekstityksen ja liikkuvan kuvan vaikuttavan heidän kielen ja tapahtumien ymmärtämiseen? Tutkimuksessa oli mukana yksi A2 – saksan ryhmä, jossa oli yhteensä 16 oppilasta. Tutkimus toteutettiin opetuskokeilulla, jonka pidin tammikuussa 2011 sekä keräämällä aineistoa observoimalla ja kyselylomakkeella. Kyselylomake koostui kolmesta teemasta: Kieli, elokuva oppimateriaalina ja oppiminen. Pääasiassa kyselylomakkeiden vastaukset tukivat sitä ennakko-oletusta siitä, että puhuttu kieli, vieraankielen tekstitys sekä liikkuva kuva tukevat toisiaan samoin oletusta siitä, että elokuva on monipuolinen opetuksen väline. Tuloksia tulkittaessa tulee muistaa, että kyse on vain yhdestä ryhmästä ja kokeilusta, jota ei Suomessa juuri tässä kontekstissa ole tehty.fi
dc.format.extent78 sivua
dc.language.isoger
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.title"Deutsch mit Filmen" : eine Fallstudie über einen Einsatz eines Spielfilmes im Unterricht Deutsch als Fremdsprache in der finnischen Mittelstufe
dc.typeBooken
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201209022300
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSaksan kieli ja kulttuurifi
dc.contributor.oppiaineGerman Language and Cultureen
dc.date.updated2012-09-02T17:36:35Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi308
dc.subject.ysosaksan kieli
dc.subject.ysokielet
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysomediakasvatus
dc.subject.ysooppimisympäristö
dc.subject.ysoelokuvat
dc.subject.ysooppimateriaali


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot