Sosiaalityön koulutus päättöseminaariesseiden valossa : bourdieulainen tulkinta
Tekijät
Päivämäärä
2007Pääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan sitä, mistä eri syistä ihmiset hakeutuvat opiskelemaan sosiaalityötä yliopistoon ja miten sosiaalityöntekijän ammatti-identiteetti kehittyy opiske-lujen aikana. Tutkimus tuo myös esille opiskelijoiden tyytyväisyyttä sosiaalityön opintoi-hin sekä heidän ammatillisia tavoitteitaan.
Aineistona käytettiin 23 vuosien 1999 ja 2003-2006 aikana päättöseminaarissa kirjoitet-tua esseetä. Vuonna 1999 opiskelleiden esseet on koottu Menneen ja tulevan muistot
-teoksesta (Kuronen & Hänninen 2001, toim.). Tällöin Jyväskylän yliopistossa sosiaalityö oli viimeistä kertaa opintokokonaisuutena yhteiskuntapolitiikan oppiaineen yhteydessä. Vuosien 2003-2006 päättöseminaareissa kirjoitetut esseet ovat sosiaalityön pääaineopis-kelijoiden kirjoittamia ja ne on saatu käyttöön sosiaalityön sähköpostilistalle laitetun tut-kimuspyynnön välityksellä. Sähköpostilistan kautta saatiin 10 tutkimuslupaa.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimii Pierre Bourdieun teoria pääomista, ken-tästä ja habituksesta. Tutkimuksessa nähdään sosiaalityön koulutus kenttänä, jolle pyri-tään tietyin ehdoin ja jota varten yksilöllä on erilaisia pääomia, joiden avulla tai joiden johdosta hän haluaa tai voi pyrkiä juuri sosiaalityön yliopistokentälle. Tutkimuksessa ai-neistoa lähestytään elämäkertoina ja tekstit analysoidaan kvalitatiivisesti ja teorialähtöi-sesti.
Tutkimus osoittaa, että sosiaalityön yliopistokentälle haetaan monista eri pääoma-viitekehyksistä käsin. Syitä ja pääomia sosiaalityön yliopistokentälle pyrkimiseen ovat auttamisen näkeminen elämäntehtävänä, vahva kutsumustietoisuus, kiinnostus yhteiskun-nallisiin asioihin, aikaisempi koulutus ja karttuva teoriatieto sekä oman lapsuuden ja nuo-ruuden negatiivisiksi koetut asiat. Pääomaa on myös vahva halu löytää oma paikkansa ammattikentässä. Toiset opiskelijat kokevat sosiaalityöntekijän habituksen rakentuvan pikkuhiljaa opintojen kuluessa, missä erityisesti käytännön harjoitteluilla on suuri merki-tys. Toiset taas näkevät, että identiteetti muovautuu lopulta vasta monen vuoden työssä olon jälkeen.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että yleisesti ottaen sosiaalityön opintojen sisältöön ja teorian ja käytännön tasapainoon ollaan tyytyväisiä. Kuitenkin opintojen ai-kana sosiaalityön kenttä on osoittautunut monen opiskelijan kohdalla oletettua laajem-maksi ja vaativammaksi, mistä syystä oman paikan löytäminen ja oma työsuuntautumi-nen valmistumisen jälkeen hakevat vielä vastausta.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29750]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Pellon pientareelta akateemisiin sfääreihin: opettajuuden rakentuminen ja muuttuminen sotienjälkeisessä Suomessa opettajien omaelämäkertojen valossa
Säntti, Janne (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2007)Tutkimuksen aineistona ovat opettajien kirjalliset omaelämäkerrat. Vaikka osa opettajista onkin syntynyt ennen toista maailmansotaa, ulottuu tutkimuksen ajallinen kaari sotienjälkeisestä Suomesta kirjoitushetkellä vallinneeseen ... -
Asiakkaan trauma sosiaalityön kysymyksenä : näkökulmana ammatillinen toimijuus
Kolehmainen, Kiira (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia sosiaalityöntekijöiden näkemyksiä asiakastyössä ilmenevästä traumasta. Tavoitteena oli tuoda esiin, miten sosiaalityöntekijät jäsentävät traumaa ja sen seurausten näkymistä asiakastyössä. ... -
Väitöskirjatutkijat akateemisessa maailmassa : kultapoikia, "huijareita", haamututkijoita ja lannistuneita
Piironen, Anni; Matikainen, Minni; Maunula, Minna (Kansanvalistusseura, 2022)Väitöskirjatutkija törmää opinnoissaan akateemisen maailman reunaehtoihin, jotka viitoittavat polkuja asiantuntijuuteen. Tohtorikoulutusta asiantuntijuuden rakentumisen kontekstina ei aiemmin ole juuri tarkasteltu ... -
The relevance of biographic narratives for social workers’ professional memory, reflexivity and identity
Silva, Pedro Gabriel (Sage Publications, 2021)The present article is about the use of biographic methods and oral history, and its contribution to developing processes of critical reflection and reflexivity. It is based on a set of oral data collected from Portuguese ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.