Show simple item record

dc.contributor.authorViitanen, Pauliina
dc.date.accessioned2012-08-22T07:23:51Z
dc.date.available2012-08-22T07:23:51Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1224379
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38346
dc.description.abstractTutkielmani tarkoitus on tutkia ja ymmärtää niitä motiiveja ja syitä, joita kaksikielisillä perheillä on suomenkielisessä kunnassa valitessaan tiettyä päiväkotia lapsilleen. Tärkeimmät tutkimuskysymykseni ovat, mitkä ovat tärkeimmät syyt ja motiivit, kun kaksikieliset perheet suomenkielisessä kunnassa valitsevat päiväkotia lapsilleen ja mitkä tekijät vaikuttavat valintaan eniten. Lisäksi haluan tietää, kuinka motiivit ja syyt eroavat, kun kyseessä on vertailuperhe, jolla on myös kaksikielinen tausta, mutta joka on tehnyt erilaisen valinnan. Tutkimukseni on luonteeltaan laadullinen ja metodina käytin tutkimushaastattelua. Halusin saada sisällöltään kattavia vastauksia sekä ymmärtää kuinka haastateltavat ajattelevat ja tuntevat sekä tietää heidän kokemuksistaan. Haastattelin perheet talven 2009 aikana. Haastateltavana oli yhteensä neljä perhettä, joilla kaikilla oli kaksikielinen tausta. Kolme perhettä oli valinnut ruotsinkielisen päiväkodin ja vertailuperhe oli valinnut suomenkielisen päiväkodin. Odotin tutkimukseni tuloksien olevan vaihtelevia, koska kaikkien perheiden taustat ovat erilaiset. Huomasin motiiveissa todella olevan joitakin eroavaisuuksia perheiden välillä, mutta syyt liittyivät suureksi osaksi perheiden taustoihin, jotka siis vaikuttivat eniten päiväkodin valintaan. Lisäksi päiväkodin valintaan vaikuttivat esimerkiksi päiväkodin hyvät ominaisuudet sekä tarkoitus vahvistaa lapsen kielitaitoa. Suurin ero löytyi vertailuperheen motiiveissa ja syissä valita suomenkielinen päiväkoti. Perheen äiti on suomenruotsalainen ja on asunut koko ikänsä suomenkielisessä kunnassa ja käynyt koulunsa suomenkielellä. Heilläkin siis kielellinen tausta vaikuttaa päiväkodin valintaan, mutta tämä perhe myös haluaa lapsiensa oppivan kaikki tärkeät asiat yhdellä kielellä (suomi), koska aikomuksena on laittaa lapset myös suomenkieliseen kouluun. Myös perheen asuinpaikka vaikuttaa päiväkodin valintaan, sillä he asuvat ympäristössä, jossa suomi on valtaväestön kieli.
dc.format.extent69 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoswe
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othertvåspråkighet
dc.subject.otherflerspråkighet
dc.subject.othermotiv att välja ett daghem i tvåspråkiga familjer
dc.subject.otherinlärning av två språk
dc.subject.otherspråk och identitet
dc.titleTvå- och flerspråkiga familjer i en enspråkig miljö : föräldrars motiv och orsaker att välja ett visst daghem till sina barn
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201208222216
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineRuotsin kielifi
dc.contributor.oppiaineSwedishen
dc.date.updated2012-08-22T07:23:51Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi306
dc.subject.ysokaksikielisyys
dc.subject.ysomonikielisyys
dc.subject.ysopäiväkodit
dc.subject.ysovalinta
dc.subject.ysokielellinen identiteetti
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record