Liikunnanopettajaksi vuosina 1984 - 2004 valmistuneiden työtyytyväisyys
Mäkelä, K., Hirvensalo, M., Palomäki, S., Herva, H., & Laakso, L. (2012). Liikunnanopettajaksi vuosina 1984 - 2004 valmistuneiden työtyytyväisyys. Liikunta & Tiede, 49 (1), 67-74. Retrieved from http://lts.fi/julkaisut/liikunta-ja-tiede/julkaisut/liikunta-ja-tiede/2012/1/tutkimusartikkelit
Julkaistu sarjassa
Liikunta & TiedePäivämäärä
2012Tekijänoikeudet
© Liikuntatieteellinen seura
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää liikunnanopettajiksi vuosina 1984–2004 valmistuneiden työtyytyväisyyttä ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimukseen osallistui yhteensä 621 liikunnanopettajan ammatissa toimivaa henkilöä (naisia 326, miehiä 295).
Tutkimus suoritettiin strukturoiduilla kyselylomakkeilla vastavalmistuneille liikunnanopettajille vuonna 2008 sekä kokeneemmille liikunnanopettajille vuonna 2009. Tutkimusaineiston analysointiin käytettiin t-testiä sekä yksi- ja kaksisuuntaista varianssianalyysia. Pääkomponenttianalyysinn avulla työtyytyväisyyttä muodostavat tekijät luokiteltiin kuuteen eri komponenttiin.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että 80 prosenttia liikunnanopettajista on tyytyväisiä tai erittäin tyytyväisiä työhönsä. Erittäin tyytymättömien nosuus oli hyvin pieni. Parasta liikunnanopettajan työssä olivat hyvät kollegat ja mukavat oppilaat. Tyytymättömyyttä aiheuttivat kiire, oppilaiden huono motivaatio ja häiriökäyttäytyminen. Iällä ja sukupuolella havaittiin olevan yhdysvaikutusta (p=0,05). Miesten 49–54-vuotiaiden (p=0,003) ja 50–54-vuotiaiden (p= 0,030) ikäryhmät olivat muita miehiä ja naisten eri ikäryhmiä tyytyväisempiä työhönsä. Miehet olivat naisia tyytyväisempiä työaikojen organisointiin,koulun johtamistapaan, mahdollisuuksiin vaikuttaa työtehtäviin,opetusryhmien kokoon ja opetustuntien määrään (p<0,001–0,048).Ikäryhmittäin vertailtaessa havaittiin, että vanhimmat liikunnanopettajat (55–59-, ja yli 60-vuotiaat) olivat muita tyytyväisempiä yhteistyöhön kunnan liikuntatoimen kanssa (p=0,003).
Työtyytyväisyyteen vaikuttavista tekijöistä muodostuivat pääkomponentit: työilmapiiri koulussa, opetustilat, yhteistyö eri tahojen kanssa, työn johtaminen, työn organisointi ja oma ammattitaito. Pääkomponentteja vertailtaessa havaittiin, että naiset olivat miehiä tyytyväisempiä omaan ammattitaitoon (p=0,046) ja miehet opetuksen´organisointiin (p=0,040)
...
Julkaisija
Liikuntatieteellinen SeuraISSN Hae Julkaisufoorumista
0358-7010Asiasanat
Alkuperäislähde
http://lts.fi/julkaisut/liikunta-ja-tiede/2012/1Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Liikuntatieteiden tiedekunta [3146]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vaikuttavia valmiuksia liikunnalta : vuosina 2001-2005 valmistuneiden liikunnanopettajien työnkuva, koulutuksesta saadut valmiudet sekä koulutustyytyväisyys
Huhtiniemi, Mikko (2011)Huhtiniemi, M. 2011. Vaikuttavia valmiuksia liikunnalta. Vuosina 2001-2005 valmistuneiden liikunnanopettajien työnkuva, koulutuksesta saadut valmiudet sekä koulutustyytyväisyys. Liikuntapedagogiikan pro gradu –tutkielma. ... -
Vuosina 2009-2012 valmistuneiden liikunnanopettajien työtyytyväisyys ja suuntautuminen työmarkkinoille
Similä, Valtteri; Similä, Valtteri (2013)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia vastavalmistuneiden liikunnanopettajien työhön sijoittumista ja työtyytyväisyyttä. Tutkimuksessa selvitettiin valmistuneiden liikunnanopettajien työllistymistä ja yli kuusi kuukautta ... -
PE teachers' job satisfaction, turnover, and intention to stay or leave the profession
Mäkelä, Kasper (University of Jyväskylä, 2014) -
Jyväskylän yliopiston journalistiikan pääaineesta vuosina 2011-2015 valmistuneiden filosofian maistereiden työllistyminen ja työtyytyväisyys
Nykänen, Petra (2016)Pro gradu -tutkielmani tavoite on kartoittaa Jyväskylän yliopistosta, journalistiikan pääaineesta viimeisen viiden vuoden aikana valmistuneiden maistereiden työllistymistä ja työtyytyväisyyttä. Media-ala on kokenut suuria ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.