Muistojen sukupolvisuhteet : merkitykselliset aikuiset lapsuudessa
Abstract
Yhteiskunnallisten muutosten myötä myös sukupolvien välisen kanssakäymisen on arvioitu
Suomessa vähentyneen. Ajankohtaisena huolenaiheena on pidetty lasten aikuiskontaktien
niukkuutta. Tämä herätti kiinnostuksemme tutkia, keitä eri sukupolvia edustavien aikuisten
lapsuudenaikaiset merkitykselliset aikuiset ovat olleet ja miten sitä perustellaan.
Halusimme myös tietää, onko aikuisilla koettu olleen vaikutuksia omaan elämään. Aihetta
on melko vähän varsinkin suomalaisessa yhteydessä tutkittu.
Omien tutkimusintressiemme ohella teimme laadullisen tutkimuksemme Jyväskylässä vuosina
2002-2004 toimineen Sukupolvet verkoksi -hankkeen tarpeisiin. Hankkeen kautta
saimme 12 1930-1980-luvuilla syntynyttä haastateltavaa, jotka toimivat vapaaehtoisina
aikuisystävinä Jyväskylän alueen lapsille. Haastateltavat olivat yhtä lukuun ottamatta naisia.
Lapsuuden sukupolvisuhteita tarkasteltiin muistelun kautta. Lähestymistapamme oli
narratiivinen. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin virikkeellistä haastattelua, jossa virikkeenä
toimivat haastateltavien henkilökohtaiset valokuvat. Analyysimenetelmänä käytettiin
kvalitatiivista sisällönanalyysia.
Tutkimuksessa merkitykselliset lapsuuden aikuiset muisteltiin monista elämänpiireistä,
kuten perheestä, suvusta, koulusta, naapuristosta, tuttavaverkostosta ja päivähoidosta.
Merkitykselliset sukupolvisuhteet muisteltiin yleensä myönteisiksi ja riittäviksi. Myönteisellä
aikuisella oli aikaa lapselle, hän oli turvallinen ja aidosti kiinnostunut lapsesta. Kielteinen
aikuinen ei ollut riittävästi läsnä eikä vastannut lapsen tarpeisiin. Kun aikuiset olivat
tarpeeksi läsnä ja heiltä saatiin turvaa, huolenpitoa ja tukea, vain pari aikuista saattoi riittää
lapselle. Vaikka lapsuudesta nimettiin paljon merkityksellisiä aikuisia, saatettiin silti kaivata
jotain laadullisesti enemmän. Merkityksellisimmäksi lapsuuden aikuiseksi saatettiin
muistella myös aikuinen, jonka kanssa yhteydenpito ei ollut kovin tiivistä.
Lapsuuden aikuisilta oli saatu niin aineellisia, henkisiä kuin sosiaalisiakin resursseja, joista
osaa hyödynnettiin omassa elämäntavassa. Kielteisiä vaikutuksia, kuten turvattomuutta,
epäluottamusta, syömishäiriötä ja depressiota aiheuttivat aikuisen väkivaltaisuus, pakottaminen
ja lapsen yksin tai tuetta jättäminen, mutta tapaukset olivat harvinaisia ja tällöin
lapsuudessa oli muitakin riskitekijöitä. Tutkimus vahvisti käsitystä siitä, että lapsuuden
kielteisistä kokemuksista voi selviytyä. Lapsuuden sukupolvisuhteet miellettiin melko harvoin
vastavuoroisiksi siten, että myös lasten olisi nähty vaikuttaneen aikuisiin.
Ajankohtainen huolenaihe lasten aikuissuhteiden vähentymisestä ei näkynyt tutkimuksen
tuloksissa. Tärkeää on lisätä nykylasten omien ajatusten selvittämistä sukupolvisuhteistaan.
Lapsia kuulemalla voidaan myös edistää heidän osallistumismahdollisuuksiaan yhteiskunnassa.
Tutkimuksen perusteella valokuvien käyttö on aineistonkeruussa hyödyllistä. Visuaalisia
menetelmiä kannattaisi hyödyntää tutkimuksen teossa nykyistä enemmän.
Main Authors
Format
Theses
Master thesis
Published
2007
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201207062015Use this for linking
Language
Finnish