dc.contributor.author | Laamanen, Anna | |
dc.date.accessioned | 2012-06-28T08:55:52Z | |
dc.date.available | 2012-06-28T08:55:52Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1218833 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38115 | |
dc.description.abstract | Mistä helvetin visuaaliset rakenteet tulevat? Helvettiä kuvaavia teosaiheita on useita, mutta kuinka yhtenäinen niiden esittämä visuaalinen helvetti on? Tulevatko visuaalisen helvetin rakenteet Raamatusta?
Pro Gradu -tutkielmani lähtökohtana on oletus, että visuaalinen kristillisen helvetin kuvaaminen kumpuaa kirjallisista lähteistä, erityisesti Raamatusta. Toinen keskeinen oletus on, että Dante Alighierin (1265-1321) Jumalaisen näytelmän ensimmäinen osa, Helvetti on merkittävästi laajentanut kristillisen helvetin visuaalista kuvastoa.
Tutkielmassani lähestyn ongelmaa hyödyntäen ikonografista menetelmää. Perinteisesti ikonografisen menetelmän tavoite on määrittää teoksen aihe. Tutkielmassani kuitenkin teoksen aihe tiedetään, joten käytän ikonografiaa ikään kuin väärin päin. Teoksesta pyrin erottelemaan erilaisia elementtejä sekä määrittelemään niiden olennaisimmat helvettiä muovaavat rakenteet.
Analyysini pohjautuu noin 400 kuvan helvetti-aiheiseen aineistoon.
Elementtien hajonta ei osoittautunut niin rikkonaiseksi kuin odottaa saattoi, vaikka runsaasti erilaisia elementtejä löytyikin. Yllätävin elementti oli taivas, jonka perinteisesti maan alle sijoitettuun helvettiin oli usein kuvattu sinisenä tai jopa pilvisenä. Yleisimmin helvettiin on kuvattu tuomittuja ihmisiä, heitä rankaisevia piruja, kallioista maastoa sekä liekehtivää tulta.
Raamatun sekä muiden kristillisten tekstien vaikutus visuaaliseen helvettiin on yllättävän pieni. Jotkin elementit, kuten Saatana, käärmeet, tuli sekä maan alaisuus, esiintyvät kristillisissä teksteissä. Kuitenkin kristillisten tekstien viittaukset ovat yleensä hyvin pieniä ja kielikuvallisia.
Myöskin olettamani Jumalaisen näytelmän rooli helvetin ikonografiassa osoittautui liioittelevaksi. Danten vaikutus helvetin kuvaamiseen oli lähinnä uuden aihepiirin esittelyssä. Kaunokirjallisuuteen pohjautuva taide ylipäätään yleistyi 1700-luvun loppupuolella ja Jumalainen näytelmä oli vain yksi näistä kaunokirjallisista inspiraation lähteistä. Vaikka keskeisimmät helvetin elementit toistuivat kaikkina aikoina, uusien helvetti-aiheiden ilmaantuessa myös visuaalisessa kuvastossa tapahtui laajentumista. | |
dc.format.extent | 59 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | Dante Alighieri | |
dc.title | Helvetin kuvat : visuaalinen helvetti ja Danten Inferno | |
dc.title.alternative | Visuaalinen helvetti ja Danten Inferno | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201206281976 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Art and Cultural Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Taidehistoria | fi |
dc.contributor.oppiaine | Art History | en |
dc.date.updated | 2012-06-28T08:55:53Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 310 | |
dc.subject.yso | kuvataide | |
dc.subject.yso | kristillinen taide | |
dc.subject.yso | helvetti | |
dc.subject.yso | ikonografia | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |