Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorSantamaa, Henriikka
dc.date.accessioned2012-06-18T21:49:51Z
dc.date.available2012-06-18T21:49:51Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38062
dc.description.abstractTiivistelmä – Abstract Tutkin tässä kandidaatintutkielmassani musiikkiterapian yhdistämisen mahdollisuuksia koulujen musiikinopetukseen. Musiikilla on tutkitusti ja todistetusti voimakas vaikutus ihmiseen monella eri alueella: tunteiden, ajatusten ja havaintojen tasolla. Musiikki voi luoda tai vaikuttaa tunnetilaan. Se voi palauttaa muistiin menneitä tapahtumia-Se voi toimia virikkeenä, apuvälineenä asioiden ja tapahtumien käsittelyyn. Sen avulla voidaan luoda turvaa tai siitä voidaan hakea mielihyvää. Nyky-yhteiskunta kovine arvoineen asettaa monelle lapselle ja nuorelle suuria kehityshaasteita jo varhain. Entinen maalaisperheidylli on vaihtunut moderniin kaupunkiperheeseen. Nykyään erittäin mahdollinen tilanne on, että toinen huoltajista ei ole lapsen biologinen vanhempi. Uusperheet ja suurperheet ovat tämän päivän sana. Lapsi viettää koulussa suuren osan päivästään. Usein oppilas on tekemisissä opettajan/opettajien kanssa enemmän kuin vanhempiensa. Koulun rooli on siis merkittävä oppilaan kasvatuksessa, mutta missä määrin koulussa pystytään vaikuttamaan oppilaan kasvuun ja millä keinoin? Minua kiinnostaa, mitkä tekijät nimenomaan ovat terapeuttisia musiikkikasvatuksessa ja miten niitä voisi vahvistaa ja hyödyntää koulun musiikinopetuksessa. Lisäksi haluaisin selvittää, mitä oppilaat ajattelevat musiikinopetuksesta ja sen mahdollisista vaikutuksista psyykeen eli kokevatko oppilaat musiikinopetuksen terapeuttisena tai omaa hyvinvointiaan edistävänä? Tämä tutkielma on kirjallisuuskatsaus alan aineistoihin. Luon tällä tutkimuksella teoriapohjaa tutkimustani varten, jonka teen Pro Gradu -vaiheessa
dc.format.extent33
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othermusiikkiterapia
dc.subject.othernuoruusiän kehityspsykologia
dc.subject.othermusiikinopetus
dc.subject.othermusiikin vaikutukset
dc.titleNuoren minäkuvaa tukeva musiikkikasvatus : musiikkiterapian mahdollisuuksia musiikinopetuksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201206191901
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.date.updated2012-06-18T21:49:51Z
dc.rights.accesslevelopenAccessen


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot