University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Indoktrinaation haaste ja dialogi-opetuksen vastine : kykenevätkö dialoginen ja kommunikatiivinen opettaminen vastaamaan indoktrinaation uhkaan?

Thumbnail
View/Open
838.0 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Marttala, Anna
Date
2012
Discipline
FilosofiaPhilosophy

 
Tutkielmani on kasvatusfilosofinen analyysi indoktrinaatiosta, dialogisuudesta ja kommunikatiivisuudesta opetuksellisessa kontekstissa. Tutkimuksen tehtävänä on selvittää, onko dialogisesta ja kommunikatiivisesta opettamisesta estämään opetuksen indoktrinoivuutta. Indoktrinaatiota ja sen merkityksiä tarkastellessa on tarkoitus aikaansaada yleiskuva siitä, miksi indoktrinaation voi nähdä nimenomaan uhkana moraalisesti oikeutetulle ja asialliselle kasvatukselle ja opetukselle. Esitän dialogisuuden ja kommunikatiivisuuden ideaaleja ja periaatteita opetuksellisen toiminnan ihanteiksi ja toimintatavoiksi erityisesti silloin, kun indoktrinaatio nähdään perusteiltaan antidialogiseksi tai epäkommunikatiiviseksi toiminnaksi. Erittelen niin dialogista kuin kommunikatiivistakin toimintaa keskeisiksi näkemieni avainhenkilöiden ja teorioiden näkökulmasta. Tarkoituksenani on näin saada aikaan riittävä ymmärrys siitä, mitä dialogisuus ja kommunikatiivisuus tarkoittavat niin opetuksessa, kuin ihmisten välisissä suhteissa ja etenkin miksi kyseisiä toiminta- ja kanssaihmisiin suhtautumistapoja tulisi hyödyntää myös opetuksessa. Esitän myös kritiikkiä dialogi-opetusta ja kommunikatiivista pedagogiikkaa kohtaan ja pohdin onko kyseinen kritiikki oikeaan osunutta ja voidaanko kritiikistä päätellä, ettei dialogisuudesta ja kommunikatiivisuudesta ole varteenotettavaksi pedagogiseksi käytännöksi. Olen jäsentänyt tutkimukseni neljään osaan ja pyrkinyt pitämään pohdinnallisuutta mukana tekstin kulussa. Ensimmäinen kappale sisältää sekä indoktrinaation teorian esittelyn että indoktrinaation kriteerien kritiikkiä. Toisessa ja kolmannessa kappaleessa esittelen dialogisuuden ja kommunikatiivisuuden teoriat ja neljännessä kappaleessa esitän kyseisten teorioiden kritiikkiä, pohdintaani muun muassa tuon kritiikin paikkansapitävyydestä ja merkityksistä dialogi-opetuksen ja kommunikatiivisen opettamisen onnistumiselle käytännössä, sekä yhteenvedon tutkimukseni tuloksista. Esitän, että dialoginen ja kommunikatiivinen opettaminen ovat haasteellisuudestaan huolimatta tavoittelemisen arvoisia pedagogisia ja opetuksellisia toimintatapoja, joiden avulla indoktrinaation uhkaa voidaan pyrkiä minimoimaan, joskaan ei tyystin eliminoimaan. ...
Alternative title
Kykenevätkö dialoginen ja kommunikatiivinen opettaminen vastaamaan indoktrinaation uhkaan?
Keywords
indoktrinatiivinen opetus autoritaarisuus vaikuttaminen dialogisuus opetus vuorovaikutus kriittinen ajattelu kasvatusfilosofia reflektio elämismaailma
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201206151877

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24532]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Koneluettava lapsi? : opetuksen datafikaatio ja automaatio Minä-Se -suhteiden tuotantokoneistona 

    Mertala, Pekka (Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura, 2022)
    Tämän artikkelin tavoitteena on laajentaa digitalisaatiosta, datafikaatiosta, automaatiosta ja kasvatuksesta käytävää teoreettista keskustelua. Artikkelissa pohdin sitä, millaisia merkityksiä koulutuksen kiihtyvällä ...
  • Sokraattinen keskustelu, viisaus ja etiikka : integratiivinen opetuskokeilu 

    Virtanen, Anu; Isomäki, Hannakaisa; Kallio, Eeva K. (Koulutuksen tutkimuslaitos, 2020)
  • Kommunikatiivinen opettaminen : indoktrinaation kriittinen teoria 

    Huttunen, Rauno (Jyväskylän yliopisto, 2003)
  • Enriching primary student teachers’ conceptions about science teaching : Towards dialogic inquiry-based teaching 

    Lehesvuori, Sami; Ratinen, Ilkka; Kuhomäki, Otto; Lappia, Jousia; Viiri, Jouni (Naturfagsenteret, 2011)
    Inquiry-based teaching has been at the heart of science education since it was first outlined in national standards over a decade ago. The general idea behind the inquiry guidelines is that pupils would adopt ways of ...
  • Enriching primary student teachers’ conceptions about science teaching: Towards dialogic inquiry-based teaching 

    Lehesvuori, Sami; Ratinen, Ilkka; Kulhomäki, Otto; Lappi, Jousia; Viiri, Jouni (Universitetet i Oslo & Umeå universitet, 2011)
    Inquiry-based teaching has been at the heart of science education since it was first outlined in national standards over a decade ago. The general idea behind the inquiry guidelines is that pupils would adopt ways of ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre