Indoktrinaation haaste ja dialogi-opetuksen vastine : kykenevätkö dialoginen ja kommunikatiivinen opettaminen vastaamaan indoktrinaation uhkaan?
Abstract
Tutkielmani on kasvatusfilosofinen analyysi indoktrinaatiosta, dialogisuudesta ja kommunikatiivisuudesta opetuksellisessa kontekstissa. Tutkimuksen tehtävänä on selvittää, onko dialogisesta ja kommunikatiivisesta opettamisesta estämään opetuksen indoktrinoivuutta. Indoktrinaatiota ja sen merkityksiä tarkastellessa on tarkoitus aikaansaada yleiskuva siitä, miksi indoktrinaation voi nähdä nimenomaan uhkana moraalisesti oikeutetulle ja asialliselle kasvatukselle ja opetukselle. Esitän dialogisuuden ja kommunikatiivisuuden ideaaleja ja periaatteita opetuksellisen toiminnan ihanteiksi ja toimintatavoiksi erityisesti silloin, kun indoktrinaatio nähdään perusteiltaan antidialogiseksi tai epäkommunikatiiviseksi toiminnaksi. Erittelen niin dialogista kuin kommunikatiivistakin toimintaa keskeisiksi näkemieni avainhenkilöiden ja teorioiden näkökulmasta. Tarkoituksenani on näin saada aikaan riittävä ymmärrys siitä, mitä dialogisuus ja kommunikatiivisuus tarkoittavat niin opetuksessa, kuin ihmisten välisissä suhteissa ja etenkin miksi kyseisiä toiminta- ja kanssaihmisiin suhtautumistapoja tulisi hyödyntää myös opetuksessa. Esitän myös kritiikkiä dialogi-opetusta ja kommunikatiivista pedagogiikkaa kohtaan ja pohdin onko kyseinen kritiikki oikeaan osunutta ja voidaanko kritiikistä päätellä, ettei dialogisuudesta ja kommunikatiivisuudesta ole varteenotettavaksi pedagogiseksi käytännöksi.
Olen jäsentänyt tutkimukseni neljään osaan ja pyrkinyt pitämään pohdinnallisuutta mukana tekstin kulussa. Ensimmäinen kappale sisältää sekä indoktrinaation teorian esittelyn että indoktrinaation kriteerien kritiikkiä. Toisessa ja kolmannessa kappaleessa esittelen dialogisuuden ja kommunikatiivisuuden teoriat ja neljännessä kappaleessa esitän kyseisten teorioiden kritiikkiä, pohdintaani muun muassa tuon kritiikin paikkansapitävyydestä ja merkityksistä dialogi-opetuksen ja kommunikatiivisen opettamisen onnistumiselle käytännössä, sekä yhteenvedon tutkimukseni tuloksista. Esitän, että dialoginen ja kommunikatiivinen opettaminen ovat haasteellisuudestaan huolimatta tavoittelemisen arvoisia pedagogisia ja opetuksellisia toimintatapoja, joiden avulla indoktrinaation uhkaa voidaan pyrkiä minimoimaan, joskaan ei tyystin eliminoimaan.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2012
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201206151877Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish