Show simple item record

dc.contributor.authorYlä-Rotiala, Juho
dc.date.accessioned2012-06-01T13:00:42Z
dc.date.available2012-06-01T13:00:42Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1218054
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37944
dc.description.abstractPikaviestinnän suosio kasvaa sen nopeuden, helppokäyttöisyyden sekä lähes olemattomien kustannuksien vuoksi jatkuvasti. Älypuhelinten yleistymisen ja nopeiden langattomien tietoverkkojen kehittymisen uskotaan kasvattavan suosiota entisestään. Tavoitettavuuden hallinta on yksi tärkeimmistä pikaviestinnän ominaisuuksista, jonka avulla voidaan estää ei-toivottuja keskeytyksiä ja ylläpitää sosiaalista yhteyttä toisiin käyttäjiin. Tavoitettavuudenhallintakeinoja, kuten tavoitettavuustiloja ja -viestejä tai käyttäjäryhmien määrittelyä hyödyntämällä käyttäjät voivat olla tavoitettavissa haluamilleen kontaktilistan henkilöille ja sen myötä kontrolloida yksityisyyttään. Tässä kirjallisuuskatsauksen ja kyselytutkimuksen avulla toteutetussa tutkielmassa tarkastellaan, miten käyttäjät voivat hallita tavoitettavuuttaan pikaviestintäsovelluksissa, ja mitkä tekijät vaikuttavat tavoitettavuuden hallintaan liittyviin asenteisiin ja niiden myötä aikomukseen ja todelliseen tavoitettavuuden hallintakeinojen käyttöön. Kyselytutkimuksen avulla pyritään selvittämään tavoitettavuuden hallintakeinojen käyttöön johtavia tekijöitä, käyttäjien kokemusta tavoitettavuudesta heidän ollessaan viestin lähettäjänä tai vastaanottajana, sekä miten käyttäjät todellisuudessa hyödyntävät havaittuja tavoitettavuudenhallintakeinoja pikaviestintäkäyttäytymisessään. Empiirisen tutkimuksen tuloksena selviää, että halu olla reaaliaikaisesti tavoitettavissa vaikuttaa positiivisesti omaan asenteeseen tavoitettavuuden hallintakeinoja kohtaan. Oman asenteen lisäksi muiden asenteet vaikuttavat aikomukseen, joka lopulta johtaa tavoitettavuuden hallintakeinojen käyttöön. Käyttäjät kokevat tavoitettavuuden hieman eri tavalla ollessaan viestin lähettäjänä tai vastaanottajana. Tulosten perusteella tavoitettavuuden hallintakeinoja käytetään melko vähän suhteessa niiden tarjoamiin mahdollisuuksiin yksityisyyden kontrolloinnissa. Jatkotutkimuksena olisi mielenkiintoista selvittää lisää tavoitettavuuden hallintakeinojen käyttöön johtavia tekijöitä sekä käyttäjien edellytystä eli tietoteknisen osaamisen vaikutusta tavoitettavuuden hallintakeinojen käyttöön.
dc.format.extent57 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherpikaviestintä
dc.titleTavoitettavuuden hallintakeinot pikaviestinnässä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201206011781
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosTietojenkäsittelytieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Computer Science and Information Systemsen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.date.updated2012-06-01T13:00:42Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysopikaviestiohjelmat
dc.subject.ysotavoitettavuus
dc.subject.ysokäyttäjät
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record