Show simple item record

dc.contributor.authorKokkonen, Tiia
dc.date.accessioned2012-05-24T10:26:44Z
dc.date.available2012-05-24T10:26:44Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1217301
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37892
dc.description.abstractItsearviointi on merkittävä osa kieltenoppimista, sillä sen avulla oppilaat voivat muun muassa huomata vahvuutensa ja heikkoutensa, kehittää itseään tarvittavilla osa-alueilla, sekä asettaa itselleen realistisia opiskelutavoitteita. Tämän tutkimuksen kohteina oli oppilaiden sekä heidän opettajiensa itsearvioinnin tuntemus ja käyttö. Tutkimus koostui kahdesta yhdeksäsluokkalaisten ryhmästä ja kahdesta abiturienttiryhmästä. Lisäksi jokaisen ryhmän opettajat vastasivat heille tehtyyn kyselyyn. Yhteensä tutkimukseen osallistui 95 oppilasta ja neljä opettajaa Kuopiosta ja Jyväskylästä. Aineisto kerättiin joulukuussa 2011 ja tammikuussa 2012. Oppilaat täyttivät kyselyn koskien itsearviointiin kohdistuvia asenteita, sen käyttöä englannin oppitunneilla ja sen tarjoamia hyötyjä sekä haittapuolia. Tämän lisäksi jokaisen ryhmän senhetkinen englanninopettaja täytti kyselyn, joka koski opettajien asenteita ja mielipiteitä oppilaiden itsearviointeja kohtaan. Tuloksia analysoitiin kvalitatiivisesti. Ensin samanikäisten ryhmien vastaukset yhdistettiin ja niitä vertailtiin. Lisäksi näiden kahden eri ikäluokan vastauksia vertailtiin keskenään. Lopuksi myös opettajien antamien vastauksien verrannollisuutta toisiinsa ja heidän ryhmiinsä tarkasteltiin. Tuloksista huomattiin, että monet oppilaat ovat käyttäneet itsearviointia aiemminkin. Oppilaat pystyivät näkemään itsearvioinnissa monia etuja, mutta he eivät olleet innostuneita käyttämään sitä nykyistä enemmän englannintunneilla. Opettajien kokemukset itsearvioinnin käytöstä olivat suurimmalta osin positiiviset, sillä sen nähtiin auttavan myös opettajia muun muassa arvioinnin suhteen, mutta heillä oli epäilyksensä oppilaiden omien arviointien rehellisyydestä.
dc.format.extent78 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherself-assessment
dc.subject.otherfamiliarity
dc.subject.otheruse
dc.titleSelf-assessment : the experiences with and opinions on self-assessment among students and their teachers
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201205241727
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.date.updated2012-05-24T10:26:44Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoitsearviointi
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysooppitunnit
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysooppiminen
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record