Motivaation puutteen taustalla olevat tekijät ja ammatillisten opintojen keskeyttäminen : nuorten tarinoita keskeyttämisprosesseista

Abstract
Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen tapaustutkimus, jonka tarkoituksena oli selvittää, mitä tekijöitä toisen asteen ammatillisten opintojen keskeyttämiseen johtaneen motivaation puutteen taustalla on. Tutkimus oli osa Niilo Mäki-instituutin Motivoimaa-hanketta. Kohdejoukkona oli kolme 17–19-vuotiasta naisopiskelijaa, jotka olivat opiskelleet erään ammattiopiston yksiköissä vuosien 2008–2010 aikana ja eronneet oppilaitoksesta. Tutkimusaihe rajattiin koskemaan vain nuorten omaa näkökulmaa ja siinä korostuivat nuorten omat näkemykset opintojen keskeyttämisen merkityksestä omaan elämäntilanteeseen. Tutkimuksessa selvitettiin, mitä syitä motivoitumaton nuori koki olevan opintojensa keskeyttämisen taustalla. Lisäksi selvitettiin, millä perusteilla nuori hakeutui ammatillisiin opintoihin, millaisena nuori koki keskeyttämispäätöksen ja millaisia tulevaisuuden näkemyksiä nuorilla oli keskeyttämispäätöksen jälkeen. Aineisto koostui kolmen nuoren naisen haastatteluista. Tutkimuksen aineistonkeruu suoritettiin teemahaastattelun avulla. Haastattelut analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen. Löydökset esitettiin kolmena tapauskertomuksena, joissa jokaisen nuoren tarina oli oma tapauksensa. Löydökset osoittivat, että opintojen keskeyttämiseen johtaneen motivaation puutteen taustalla oli yhdellä nuorella väärä alavalinta ja kahdella nuorella mielenterveydelliset tekijät. Tapauskertomuksista ilmeni, että aiemmalla koulumenestyksellä, mielenterveydellisillä tekijöillä ja nivelvaiheen opinto-ohjauksella oli merkitystä ammatillisiin opintoihin hakeutumisessa. Keskeyttämispäätös oli jokaisen nuoren kohdalla helpottava päätös. Jokaisen nuoren näkemykset tulevaisuuteensa olivat keskeyttämispäätöksen jälkeen positiiviset. Tutkimuksen löydökset toivat lisää vahvistusta siihen, kuinka opiskelumotivaation vähenemiseen ja opintojen keskeyttämiseen vaikuttavat useat tekijät yksilö- ja oppimisympäristötasolla. Löydösten perusteella voidaan todeta, että opintojen keskeyttäminen voi olla nuorelle järkevä ja elämänkulkua jäsentävä ratkaisu. Keskeyttämisriskissä oleva opiskelija tarvitsee opintojensa tueksi joustavia opetusjärjes-telyjä. Keskeyttämisen ennaltaehkäisemiseksi tulee kiinnittää huomiota toimivaan nivelvaiheen opinto-ohjaukseen ja yksilöllisten opiskelupolkujen toteutukseen.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2012
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201205171678Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share