Hyvinvoinnin ja liikunnan edistäminen ammattioppilaitoksessa : opiskelijoiden ja opettajien näkemyksiä
Abstract
Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella laadullista tutkimusmenetelmää
käyttäen millainen on liikuntaa ja hyvinvointia edistävä oppimisympäristö
ensisijaisesti ammattiin opiskelevien mutta myös ammatillisessa
oppilaitoksessa opettavien mielestä. Tutkimuksen kohteena olivat
Länsirannikon Koulutus Osakeyhtiö WinNovan Porin yksikön sosiaali-,
terveys- ja kauneusalan toisen vuosikurssin opiskelijat sekä opettajat.
Aineisto kerättiin syyslukukaudella 2010 ja se sisältää 45 opiskelijan sekä
kahdeksan opettajan kirjoitelmat. Kirjoitelmaohjeistuksen otsikkona oli
”Millainen on hyvinvointia ja liikunnallisuutta edistävä oppimisympäristö”.
Tutkimus osoitti sekä opiskelijoilla että opettajilla olevan samansuuntaisia
käsityksiä tutkituista asioista. Liikuntaa kaivattiin lisää monessa muodossa
ja hyvinvoinnin edistämiseen esitettiin useita käytännön ideoita.
Hyvinvoinnin edistämiseksi nostettiin esille valistus, terveellinen ja
monipuolinen ravinto, ilman laatu, tilat, koulupäivän koostumus, lepo,
toiminnallisuus oppitunneilla, työrauhan ylläpitäminen ja opettajien rentous
ja yhteisöllisyys sisältäen toisten kohtelemisen sekä ilmapiirin yleensä.
Monipuolista liikuntaa esitettiin lisättäväksi opetussuunnitelmaan, tauoille ja
koulupäivän ulkopuolelle. Opiskelijat toivoivat liikunnan tärkeydestä
puhuttavan kaikkien opettajien toimesta ja erilaisista
liikuntamahdollisuuksista kerrottavan. Vahvana viestinä aineistosta nousi
se, että liikuntaa kaivataan lisää ja oppilaitoksen toivotaan mahdollistavan
tämän.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2011
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201205101634Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish