Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorKoivuniemi, Milla
dc.date.accessioned2012-05-06T10:20:21Z
dc.date.available2012-05-06T10:20:21Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37775
dc.description.abstractInternetin käytön yleistyttyä monet tieteenalat ovat alkaneet tutkia sitä. Internetin käytöllä on kielitieteessä erityinen arvo, sillä suuri osa Internetin sisällöstä on kirjoitusta ja nettivideoiden yleistyttyä myös puhetta. Internetin suurimpana käyttäjäryhmänä nuoriso omaksuu Internetiä käyttäessään paljon englannin kieltä, sillä enemmistö sisällöstä on englanniksi. Tutkijoita kiinnostaa se, miten paljon nuoret oikeastaan omaksuvat vierasta kieltä Internetiä käyttäessään. Tämä tutkimus pyrki selvittämään, miten lukiolaisten Internetin käyttö hyödyttää heidän englannin sanasto-osaamistaan. Tutkimusryhmänä oli 28 oppilaan ryhmä lukion ensimmäisen vuosiluokan opiskelijoita. Heidän sanasto-osaamistaan testattiin 80 sanaa käsittävällä tehtävällä, jossa heidän piti valita sanalle joko synonyymi tai sanaan liittyvä sana. Lisäksi heidän Internetin käyttöään kartoitettiin taustakyselyllä. Aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmalla, jossa tehtiin vertailuja muuttujien välillä. Tuloksista käy ilmi, että enemmän englanninkielisiä sivuja käyttävät saivat parempia tuloksia sanastotehtävästä. Internetin kokonaiskäyttöajalla ei kuitenkaan todettu olevan suoraa korrelaatiota sanasto-osaamiseen. Vaikka Internetin käyttö oli yhtä suosittua sekä tyttöjen että poikien keskuudessa, pojat kuitenkin käyttivät enemmän englanninkielisiä sivustoja kuin tytöt. Mielenkiintoinen havainto oli myös, että tyttöjen ja poikien englannin sanasto-osaamisessa tai arvosanoissa ei ollut paljon eroa. Tutkitun ryhmän pienen koon vuoksi on vaikeaa suoraan yleistää tuloksia koskemaan koko populaatiota, mutta voidaan olettaa, että samat tulokset saattaisivat ilmetä myös suuremmissa tutkimuksissa. Opettajien olisi hyvä hyödyntää nuorten Internetin käyttöä rohkaisemalla heitä etsimään itseään kiinnostavia vieraskielisiä sivustoja, jolloin he omaksuvat vieraan kielen sanastoa vapaa-ajallaan.fi
dc.format.extent21
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherSanasto-osaaminen
dc.subject.otherInternet
dc.subject.othervocabulary
dc.subject.otherL2 learning
dc.subject.othervieraiden kielten oppiminen
dc.titleLearning English vocabulary using the Internet : a quantitative study of a group of first-year upper secondary students
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201205061609
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.date.updated2012-05-06T10:20:22Z
dc.rights.accesslevelopenAccessen


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot