Sequential explanatory study of factors connected with science achievement in six countries: Finland, England, Hungary, Japan, Latvia and Russia : study based on TIMSS 1999
Abstract
Väitöskirjassa selvitetään 8.-luokkalaisten luonnontieteelliseen osaamiseen yhteydessä olevia
taustatekijöitä kuudessa maassa: Suomessa, Englannissa, Unkarissa, Japanissa, Latviassa
ja Venäjällä. Tämä monitasomallinnusta käyttävä tutkimus perustuu TIMSS 1999 -tutkimuksen
aineistoon. Mallista saadut tilastollisesti merkitsevät tulokset esitetään uudella
graafisella tavalla, minkä ansiosta tuloksia pystyvät tulkitsemaan muutkin kuin tilastotieteen
asiantuntijat.
Tutkimuksessa saadut mallit mahdollistavat irrallisia ranking-listoja syvällisemmät aineiston
tulkinnat: Ensinnäkin työssä pyritään kuvailemaan niitä olosuhteita, joissa oppimistulokset
on tehty. Tämä tapahtuu selvittämällä tutkittujen maiden taustatietoja, koulutusjärjestelmää,
luonnontieteiden opetusta ja sen tavoitteita. Toiseksi, tutkittujen maiden
luonnontieteiden opetuksen asiantuntijat tulkitsivat ja valaisivat nyt saatuja tuloksia omien
kulttuuristen linssiensä läpi. Näin paljastui sellaisia kulttuurisia, historiallisia ja sosiaalisia
yhteyksiä oppimistuloksiin, joita kyseisten kulttuurien ulkopuolinen havainnoija ei
olisi voinut havaita.Tutkimuksessa saadut tulokset voivat osaltaan kehittää tulevia, laajoja kansainvälisiä
vertailututkimuksia. Näissä kenties kannattaisi nyt saatujen tulosten valossa käyttää suhteellisen
pientä määrää yhteisiä taustakysymyksiä ja kasvattaa kansallisten osioiden määrää.
Ehkä tärkein tulos on kuitenkin se, että tutkimus osaltaan osoitti, että kansainvälisten
vertailututkimusten tuloksia voivat hyödyntää koulutuspolitiikan päättäjien lisäksi myös
opettajat ja vanhemmat.
Tutkimus sisältää myös kirjallisuuskatsaukset kansainvälisten vertailevien koulusaavutustutkimusten
osakseen saamasta kritiikistä sekä siitä, miten TIMSS-aineistoa on aiemmin
analysoitu monitasomallinnuksen avulla.
Main Author
Format
Theses
Doctoral thesis
Published
2007
Series
Subjects
ISBN
978-951-39-2954-1
Publisher
Institute for Educational Research
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-2954-1Use this for linking
ISSN
2243-1381
Language
English
Published in
Tutkimuksia / Koulutuksen tutkimuslaitos