Näkymänhallintatekniikat 3D-grafiikkamoottoreissa
Tässä tutkielmassa käsittelen näkymänhallintatekniikoita 3D-grafiikkamoottoreissa. Näkymä muodostetaan monikulmiomalleista. Näkymänhallinta kuvaa algoritmit ja menetelmät, joiden tarkoituksena on valita kyseisen maailman kaikista monikulmioista ne, jotka pitää piirtää katsojan lokaation ja orientaation perusteella. Renderöitäessä satojatuhansia polygoneja käyttäen lukuisia efektejä käytettävä näkymänhallintatekniikka on tärkeässä asemassa. Tutkielmassa on tarkoitus esittää eri näkymänhallintatekniikoiden toteutuksia, osoittaa millaisille näkymille mikäkin menetelmä on paras ja verrata menetelmien suorituskykyä.
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28107]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Säteenseurannan käyttö reaaliaikaisessa renderoinnissa
Tiainen, Toni (2019)Reaaliaikaisessa renderoinnissa käytetään lähes poikkeuksetta rasterointia. Säteenseuranta on kuitenkin viime aikoina noussut varteenotettavaksi vaihtoehdoksi rasteroinnin rinnalle. Tässä tutkielmassa selvitetään, miten ... -
Peligrafiikan kehittyminen
Hantula, Jani (2018)Videopelien grafiikat kehittyvät jatkuvasti. Alun muutamista pikseleistä ja tekstiseikkailuista päästiin 70- ja 80-luvun 2-ulotteisiin pikseligrafiikoihin, joista taas kehitys on vienyt pitkälle 3-ulotteisuuteen, lähes ... -
Törmäystarkastelu reaaliaikaisissa sovelluksissa
Varjus, Tuukka (2018)Tutkielman tarkoituksena on esitellä reaaliaikaisissa sovelluksissa käytössä olevia menetelmiä ja algoritmeja törmäystarkastelun toteuttamiseen. Tutkielmassa käytetty tutkimusmenetelmä on kirjallisuuskatsaus. Lähteinä ovat ... -
Planetaarisen mittakaavan maaston generointi ja reaaliaikainen renderöinti
Paananen, Ilari (2019)Planeettojen renderöintiä hyödynnetään mm. viihdeteollisuudessa, avaruustutkimuksessa ja erilaisissa visualisoinneissa. Jotkut sovelluskohteet vaativat renderöinniltä reaaliaikaisuutta. Monesti planeettaa mallinnettaessa ... -
Hyperspektrikuvantaminen fotometrisessä stereossa ja sen hyödyntäminen tietokonegrafiikassa
Kivioja, Markus (2017)Tässä tutkielmassa tutkitaan hyperspektrikuvien avulla toteutetun fotometrisen stereon vaikutuksia tietokonegrafiikassa. Tutkimuksessa hyperspektrikuvien ja fotometrisen stereon avulla luotiin malleja, joista edelleen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.