Show simple item record

dc.contributor.authorUkkonen, Anneli
dc.date.accessioned2012-02-23T13:29:51Z
dc.date.available2012-02-23T13:29:51Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1194702
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37441
dc.description.abstractTutkimuksessa tarkasteltiin kirkon isoskoulutusta käytäntöyhteisöinä nuorten osallistumisen ja oppimisen näkökulmista. Tutkimus toteutettiin narratiivisessa viitekehyksessä. Tutkimusta varten haastateltiin kerronnallisen haastattelun kautta yhdeksää kirkon nuorisotyönohjaajaa kolmessa kaupungissa ja yhdessä maalaisseurakunnassa. Haastateltavista kuusi oli naista ja kolme miestä, haastateltavat olivat iältään 25–48 –vuotiaita ja työkokemusta heillä oli 3–22 vuotta. Kerrotut kertomukset analysoitiin hyödyntäen narratiivien tutkimuksen tutkimusperinnettä. Osallistumisen näkökulmasta katsoen nuorten sisäänpääsyä rajoittivat tietyt nuorten käyttäytymiseen liittyvät normit mutta muutoin käytäntöyhteisöt näyttäytyivät varsin sallivina paikkoina nuorille. Nuorilla oli erilaisia jäsenyyksiä, joihin liittyi erilaista toimijuutta. Kerrotuissa kertomuksissa nuoret myös oppivat tietoja ja taitoja ja muuttivat suhdettaan käytäntöyhteisöihin. Nuorten toimijuutta tarkasteltiin ruumiillisen, uskonnollisen ja sosiaalisen toimijuuden kautta. Aktiivinen ruumiilla tekijä ja kollektiivinen toimija kerrottiin uskonnollisena toimijana tavallisimmin autonomiseksi omien asioiden ajattelijaksi. Uskonnolliset tilat paikantuivat ennemmin käytäntöyhteisöjen marginaaliin kuin keskiöön. Oppimista tarkasteltiin suhteessa siihen, kuinka käytäntöyhteisöissä kasvettiin seurakuntalaisiksi. Oppiminen tuli näkyväksi nuoren identiteetin muutosten kautta. Työssä valotettiin kirkon isoskoulutusta kulttuurisesta ja sosiaalisesta näkökulmasta käsin. Sitä kautta pohdittavaksi tuotiin muun muassa isoskoulutuksen nuorten suhteita muihin nuorten elämänpiireihin sekä erilaisten toimijuuksien merkityksiä ja tiloja.
dc.format.extent72 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherAsiasanat: Kirkon isoskoulutus
dc.subject.otherkäytäntöyhteisö
dc.subject.otherosallistuminen
dc.subject.otheroppiminen
dc.subject.otheridentiteetti
dc.subject.othertoimijuus
dc.subject.othernarratiivisuus
dc.titleOsallistuminen ja oppiminen kirkon isoskoulutuksen käytäntöyhteisöissä nuorisotyönohjaajien kertomuksissa : "isoskoulutuksessa ne on uinu ninku sisään seurakuntaan"
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201202231292
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEducationen
dc.contributor.oppiaineKasvatustiedefi
dc.date.updated2012-02-23T13:29:51Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysoisostoiminta
dc.subject.ysokoulutus
dc.subject.ysoosallistuminen
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysoidentiteetti
dc.subject.ysotoimijuus
dc.subject.ysonarratiivisuus
dc.subject.ysokirkko
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record