Suuhygienistin ja koululaisen vuorovaikutus ravitsemuskeskustelussa
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata suuhygienistin ja koululaisten välistä vuorovaikutusta ohjauskeskusteluissa, joissa kartoitettiin koululaisten herkkujen käyttö ja päivän ateriat. Tavoitteena oli tutkia koululaisten puhetta herkkujen käytöstä, suuhygienistin keinoja edistää koululaisten osallistumista ravitsemuskeskusteluun sekä kuinka koululaisten osallistuminen mahdollistui suun terveyden ravitsemuskeskusteluissa.
Tutkimusaineisto oli osa laajempaa suun terveydenhuollon tutkimusta, jonka aineisto on kerätty vuosina 2002–2005. Tästä aineistosta tähän tutkimukseen valittiin kahdeksan ohjauskeskustelua. Ohjaajana toimi yksi suuhygienisti, joka ohjasi yhteensä kahdeksaa 11– 12-vuotiasta koululaista. Aineiston analyysissa sovellettiin diskurssi- ja keskustelunanalyyttisiä piirteitä.
Kertoessaan herkkujen käytöstään koululaiset kyseenalaistivat identiteettinsä karkkien ongelmakäyttäjinä. Heidän puheessaan oli havaittavissa muutospuhetta, kun he kertoivat karkinsyönnin vähentämisestä. Koululaiset hahmottivat käyttäytymisensä syy-seuraus-suhteita, mutta heidän oli vaikea arvioida herkkujen käyttötiheyttä tarkasti. Koululaiset kuvasivat itsensä itsenäisinä toimijoina, kun he tekivät valinnan syödä karkkia. Perheen vaikutuksesta herkkuvalintoihin he puhuivat melko vähän, mutta leivonnaisten käyttöön vaikuttivat perheen tavat.
Suuhygienisti edisti koululaisten osallistumista antamalla heille tilaa ottaa puheenvuoro. Hän antoi sekä tilaa että aikaa koululaisille vastata kysymykseen. Koululaiset vaikuttivat keskustelunrakenteeseen aloittamalla uuden keskustelunaiheen tai vastaamalla ennalta odottamattomasti suuhygienistin kysymykseen. Tätä tapahtui kuitenkin harvoin.
Tulokset antavat tietoa vähän tutkitusta aiheesta eli ravitsemuskeskustelun rakentumisesta suun terveydenhuollossa. Tulokset antavat terveydenhuollon ammattilaisille keinoja, joilla voi edistää lasten osallistumista keskusteluun. Tulokset osoittavat 11–12-vuotiaiden koululaisten kykyjä osallistua keskusteluun, jossa keskustellaan heidän suun terveyteen liittyvästä terveyskäyttäytymisestä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Schoolchildren's oral health counselling within the organisational context of public oral health care : applying and developing theoretical and empirical perspectives
Kasila, Kirsti (University of Jyväskylä, 2007)The purpose of the present series of studies was to examine the counselling communication activities in schoolchildren`s oral health counselling and the organisational context of public oral health care. Four studies based ... -
Kuka minusta puhuu? : asiakkaan osallistuminen ja asema kuntoutussuunnittelussa
Perttinä, Pirkko (2001) -
Facilitating Participation in Second Language Remote Meetings
Kotilainen, Lari; Oittinen, Tuire; Kurhila, Salla; Lehtimaja, Inkeri (University of Copenhagen, 2023)The affordances for organising social conduct in multilingual interaction vary depending on the setting. This article examines multilingual remote meetings and the ways in which second language speakers’ participation in ... -
Psykologisten käsitteiden käyttöön liittyvä vuorovaikutus psykologisten tutkimusten palautekeskusteluissa
Contursi, Santo; Ukonjärvi, Niina (2015)Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin, millaisia osallistumisen tapoja potilaat käyttivät psykologisia käsitteitä sisältävissä keskustelujaksoissa psykologisten tutkimusten palautekeskusteluissa. Toisena kiinnostuksen ... -
Television ja Twitterin risteyksessä : sosiaalinen televisio vuorovaikutuksen ja mediatapahtumaan osallistumisen välineenä
Salomaa, Elina (Kotikielen seura, 2020)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.