Pilvipalvelut : asiakkaan hyödyt ja haasteet

Abstract
Tämä tutkimus käsittelee pilvipalveluita ja niiden tuomia asiakashyötyjä sekä ongelmia ja riskejä, joita asiakkaat voivat kohdata siirtyessään pilvipalveluihin. Pilvipalveluilla tässä tutkimuksessa hyötyjä ja ongelmia tarkasteltaessa tarkoitetaan erityisesti ohjelmisto palveluna –tyyppisiä pilvipalveluita. Aluksi tutkimuksessa käsitellään pilvipalveluita yleisellä tasolla sekä käydään läpi pilvipalveluiden kolmijako, jossa pilvipalveluiden käsite on jaettu kolmeen erilaiseen osaan: infrastruktuuri palveluna, sovellusalusta palveluna ja ohjelmisto palveluna. Lisäksi esitellään muutama keskeinen pilvipalveluiden tarjoaja. Pilvipalveluiden yleisen käsittelyn jälkeen perehdytään niiden tuomiin hyötyihin, ongelmiin ja riskeihin loppuasiakkaan kannalta. Tutkimus on kirjallisuuskatsaus, joka perustuu pääasiassa laadukkaisiin, tieteellisiin lähteisiin. Koska vastaavaa tutkimusta pilvipalveluiden, ja erityisesti ohjelmisto palveluna -mallin hyödyistä ja ongelmista loppuasiakkaan kannalta, ei ole tehty kovinkaan paljoa, tämä tutkimus kokoaa yhteen monista pilvipalveluita yleisesti käsittelevistä tutkimuksista em. asioita. Tutkimuksen tuloksina selviää, että pilvipalvelut tarjoavat asiakkailleen useita erilaisia hyötyjä, mutta pitävät sisällään myös riskejä ja voivat aiheuttaa ongelmia, jotka on hyvä ottaa esiin ennen pilvipalveluiden käyttöönottoa. Tulokset auttavat pilvipalveluihin siirtymistä harkitsevia yrityksiä päätöksenteossa ja antavat ennakkotietoa siitä, mitä pilvipalvelut ja ohjelmistot palveluna yrityksen kannalta ovat.
Main Author
Format
Theses Bachelor thesis
Published
2012
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201201241060Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share