Kollaboratiivisen vuorovaikutuksen karikoita pk-yritysten kansainvälistymisessä
Purhonen, P. (2011). Kollaboratiivisen vuorovaikutuksen karikoita pk-yritysten kansainvälistymisessä. Prologi : puheviestinnän vuosikirja 2011, 2011, 25-43. http://prologos.fi/prologi/index.php?page=vuosikirjat
Published in
Prologi : puheviestinnän vuosikirjaAuthors
Date
2011Copyright
© Kirjoittaja ja Prologos ry
Kansainvälistyminen, yksittäisten toimijoiden riittämättömät resurssit ja organisaatioiden
keskinäinen riippuvuus ovat lisänneet yhteistyön tarvetta yhteiskuntamme
kaikilla sektoreilla. Artikkelissani1 tarkastelen suomalaisten pk-yritysten
kansainvälistymistä, joka edellyttää kollaboratiivista vuorovaikutusta. Pohdin
kollaboratiivisen vuorovaikutuksen haasteita ja ongelmia sekä niiden hallintaa
erityisesti pk-yritysten ja kansainvälistymisessä keskeisten välittäjäorganisaatioiden,
kuten kauppayhdistysten ja teknologia- sekä innovaatiokeskusten,
edustajien yhteistyösuhteissa. Tavoitteenani on selvittää, millaisia näkemyksiä
ja kokemuksia pk-yritysten ja välittäjäorganisaatioiden edustajilla on kollaboratiivisen
vuorovaikutuksen karikoista suomalaisten pk-yritysten kansainvälistymisessä
Kiinaan.
Tutkimusaineistoni (N = 91) on laadullista, ja se on kerätty verkkokyselyllä
Suomesta ja Kiinasta vuonna 2009. Sisällönanalyysi pk-yritysten
(n = 34) ja välittäjäorganisaatioiden edustajien (n = 57) vastauksista avoimiin
kysymyksiin osoittaa, että kollaboratiivisen vuorovaikutuksen karikot pk-yritysten
kansainvälistymisessä liittyvät 1) relationaalisen viestinnän ja tehtäväviestinnän
riittämättömyyteen tai epätasapainoon, 2) viestintäeettisiin ongelmiin ja
3) yhteistyön toimintaympäristöstä nouseviin vuorovaikutushaasteisiin. Avaan
ja analysoin näitä tutkimuksen keskeisiä tuloksia erityisesti dialogisen viestintäetiikan
ja vuorovaikutusosaamisen näkökulmista. Tutkimustulokset lisäävät
niin teoreettista kuin käytännönkin ymmärrystä yhteistyöstä interpersonaalisena
viestintänä.
...
Publisher
Prologos ryISSN Search the Publication Forum
1795-7613Keywords
Original source
http://prologos.fi/prologi/index.php?page=vuosikirjatMetadata
Show full item recordCollections
- Prologi [159]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Interpersonal communication competence and collaborative interaction in SME internationalization
Purhonen, Pipsa (University of Jyväskylä, 2012) -
Pk-yritysten näkemyksiä markkinointiviestinnästä ja alueellisesta mediamainonnasta
Suontausta, Kimmo (2015)Median- ja teknologian murrokset ovat vaikuttaneet sekä kuluttajien median käyttöön, että yritysten mediamainontaan: median käyttö on pirstaloitunut ja digitaaliset välineet ovat yhä merkittävämmässä roolissa ihmisten ... -
Työn imu, organisaatioon sitoutuminen ja työssä jatkaminen : vertailu Suomen ja Viron pk-yritysten henkilöstön välillä
Heinänen, Viivi (2016)Tässä kvantitatiivisessa tutkimuksessa selvitettiin työn imun, organisaatioon sitoutumisen ja työssä jatkamisen suhdetta pienissä ja keskisuurissa yrityksissä Suomessa ja Virossa. Tarkoituksena oli tutkia ilmiöiden vaikutuksia ... -
Toiminnanohjausjärjestelmän muutosprosessin hyödyt ja haasteet pk-yritysten näkökulmasta
Patana, Valtteri (2020)Pienten ja keskisuurten yritysten toiminnanohjausjärjestelmiä (ERP-järjestelmiä) ja niiden käyttöä koskeva tutkimus on lisääntynyt viime vuosien aikana, mutta edelleen suuri osa ERP-tutkimuksista pohjautuu suurten yritysten ... -
Yritysten välinen viestintä tukemassa pk-yritysten pääsyä suurhankkeeseen : Fennovoiman ydinvoimalahankkeen näkökulma
Westerlund, Johanna (2012)Pk-yritykset ovat edellytys alueiden talouden kehittämiselle, ja suurhankkeilla voidaan luoda paremmat mahdollisuudet pk-yritysten liiketoiminnalle. Yhteisöviestinnän tutkimuksessa pk-yritysten näkökulma on kuitenkin tähän ...