Geogebra-avusteinen tutkiva matematiikka opetusharjoittelussa : tutkimuksia opettajan ja oppilaiden toiminnasta
Tässä artikkelikokoelmassa julkaistavat tutkimusraportit syntyivät osana johtamaani
”Tutkiva matematiikka opetusharjoittelussa” -projektia. Projektin tavoitteena on
tarkastella tekijöitä, joista tutkiva matematiikan oppiminen muodostuu sekä kehittää
ohjeistusta tutkivan matematiikan käytännön toteutukseen.
Opetin matematiikan aineenopettajiksi opiskeleville kahdeksan 45 minuutin
oppituntia tutkivan matematiikan periaatteita kurssilla ”OPEA411 Syventävä
ainepedagogiikka”. Lisäksi kurssin ”OPEA611 Aineenopettaja työnsä tutkijana” 10
oppitunnin aikana perehdyimme tutkivaa matematiikkaa käsitteleviin tutkimuksiin,
opetusta kehittämään pyrkiviin tutkimusmenetelmiin ja videoanalyysiin. Näistä 18
tunnista opetusharjoittelijat käyttivät GeoGebra-ohjelmaa kuudella tunnilla.
Tämän jälkeen jokainen opetusharjoittelija toteutti yhden tutkivan matematiikan
tunnin. Tunnit suunniteltiin 2–4 hengen ryhmissä. Tuntien suunnitteluun sai ohjausta
minulta ja normaalikoulun ohjaavilta opettajilta. Yhteensä tutkivan matematiikan
tunteja toteutettiin 26, joista GeoGebra-tunteja oli 14. Kaikki tuntisuunnitelmat
tehtävämonisteineen on julkaistu sivulla http://users.jyu.fi/~mahahkio/TutMat2011.
Tuntisuunnitelmat sisältävät myös linkit käytettyihin GeoGebra-sovelluksiin. Tunnit
videoitiin kahdella kameralla. Seurasin toisella käsivaralla olevalla kameralla
opettajaa, jolla oli langaton mikrofoni. Toista jalustalla olevaa kameraa käytti
opetusharjoittelija. Tämä kamera kuvasi yhtä oppilasryhmää, jolla oli langaton
mikrofoni. Osalla tunneista käytettiin myös ruudunkaappaus-ohjelmaa, joka tallentaa
kaikki tietokoneen ruudun tapahtumat. Myös oppilaiden kirjalliset tuotokset kerättiin.
Opetusharjoittelijat kehittivät samoissa 2–4 hengen ryhmissä sopivan
videoanalyysimenetelmän ja analysoivat tunnit. Osa kehitti oman luokittelun, jonka
mukaan he koodasivat tunnit. Osa sen sijaan käytti aiemmissa tutkimuksissa
käytettyä luokittelua tehden siihen tarvittavat muutokset. Jotkut ryhmät myös
analysoivat opiskelijoiden päättelyprosesseja ilman luokittelua. Kaikkien
analyysimenetelmien tavoitteena oli muodostaa laadullista tietoa opettajan tai
oppilaiden toiminnasta tutkivan matematiikan tunneilla. Näin pyrittiin ymmärtämään
tutkivan matematiikan prosesseja.
Opiskelijat kirjoittivat ryhmissä tässä teoksessa julkaistavat tutkimusraportit ja pitivät
seminaariesityksen. Raportit havainnollistavat hyvin sitä, mitä tutkiva matematiikka
käytännössä on. Toivottavasti muutkin opettajat saavat niistä ideoita opetuksen
kehittämiseen tutkivan matematiikan suuntaan. Myös seminaareissa heräsi paljon
keskustelua siitä, miten matematiikkaa opitaan ja miten sitä pitäisi opettaa.
...
Julkaisija
Jyväskylän yliopisto, OpettajankoulutuslaitosISBN
978-951-39-4623-4Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Elektroniset kirjat [554]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Tableteilla virtaa musiikinopetukseen : kokemuksia mobiiliteknologian käytöstä musiikin aineenopettajaopiskelijoiden opetusharjoittelussa
Salminen, Sanna; Ruodemäki, Rami-Jussi (Sibelius-akatemia, 2016) -
"Mä vaan tykkään jos tutkitaan eri asioita ja mä innostun niistä kaikista" : lasten käsityksiä tiede- ja teknologiakasvatusta, matematiikkaa ja taiteita integroivasta STEAM-toiminnasta
Laakso, Terhi (2017)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata lasten käsityksiä ja kokemuksia päiväkodissa toteutetusta STEAM-toiminnasta. STEAM-pedagogiikka on uusi oppimismenetelmä, jossa integroidaan tieteen, teknologian, taiteen ja ... -
Guiding Student Thinking Through Teacher Questioning When Learning with Dynamic Representations
Lehtinen, Antti; Hähkiöniemi, Markus; Nieminen, Pasi (Springer, 2021)Dynamic representations (e.g., dynamic geometry software GeoGebra for mathematics learning and PhET simulations for science learning) offer excellent opportunities for students to conduct investigations and to formulate ... -
Arithmetic, Logic, Syntax and MathCheck
Valmari, Antti; Rantala, Johanna (SciTePress, 2019)MathCheck is a web-based tool for checking all steps of solutions to mathematics, logic and theoretical computer science problems, instead of checking just the final answers. It can currently deal with seven problem types ... -
Tapaustutkimus funktion käsitteen oppimisesta tutkivan matematiikan keinoin
Hiltunen, Jenna (2013)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.