Intelligence as a service
Abstract
Työ käsittelee älykkyystoiminnallisuuksien tarjoamista palveluna suurissa ja monimutkaisissa
ohjelmistoympäristöissä. Älykkyys määritellään kyvyksi ratkoa ongelmia vastaamalla
kysymyksiin. Ongelma on hajoitettu pienempiin osiin, jotka ovat kommunikaatio,
asiakkaan rajapinta ja palveluntarjoajan rajapinta. Kommunikaation ongelmiin
tarjotaan ratkaisuiksi palvelun käyttämistä asiakkaan aloitteesta, Välittäjä-
suunnittelumallia ja jaettuja keskenään yhteensopivia ontologioita. Asiakkaan ja palveluntarjoajan
rajapinnat ehdotetaan toteutettavaksi jaettujen ontologioiden mukaan toteutetuilla
sovittimilla. Kahden suunnan kommunikaation toteuttamiseksi asiakkaan
ja palveluntarjoajan välillä ehdotetaan takaisinkutsuja. Yksi tutkimuksen pohjalta
toteutettu järjestelmä kuvataan ja analysoidaan. Toteutus on testattu kolmen erityyppisen
tekoälysovelluksen järjestelmään liittämisellä.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2010
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011121211783Use this for linking
Language
English