Intelligence as a service

Abstract
Työ käsittelee älykkyystoiminnallisuuksien tarjoamista palveluna suurissa ja monimutkaisissa ohjelmistoympäristöissä. Älykkyys määritellään kyvyksi ratkoa ongelmia vastaamalla kysymyksiin. Ongelma on hajoitettu pienempiin osiin, jotka ovat kommunikaatio, asiakkaan rajapinta ja palveluntarjoajan rajapinta. Kommunikaation ongelmiin tarjotaan ratkaisuiksi palvelun käyttämistä asiakkaan aloitteesta, Välittäjä- suunnittelumallia ja jaettuja keskenään yhteensopivia ontologioita. Asiakkaan ja palveluntarjoajan rajapinnat ehdotetaan toteutettavaksi jaettujen ontologioiden mukaan toteutetuilla sovittimilla. Kahden suunnan kommunikaation toteuttamiseksi asiakkaan ja palveluntarjoajan välillä ehdotetaan takaisinkutsuja. Yksi tutkimuksen pohjalta toteutettu järjestelmä kuvataan ja analysoidaan. Toteutus on testattu kolmen erityyppisen tekoälysovelluksen järjestelmään liittämisellä.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2010
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011121211783Use this for linking
Language
English
License
In CopyrightOpen Access

Share