Monikielinen Suomi - maahanmuuttajataustaisten koululaisten suomen kielen taito
Abstract
Maahanmuuttaja saa yleensä uuden kotimaan kylkiäisinä vaatimuksen
uuden kielen oppimisesta. Kielellä on erittäin suuri tehtävä niin kutsutussa
kotoutumisessa tai sopeutumisessa. Tässä artikkelissa tarkastelen helsinkiläisten
maahanmuuttajataustaisten2 kuudesluokkalaisten suomen kielen taitoja pääasiassa
koulun ja muodollisten eli kirjallisten kielen taitojen näkökulmasta. Esittelen taitoja
kriittisesti yhden kielitaitomittarin, Kielellisen kehityksen diagnosoivan tehtäväsarjan
valossa. Millainen on ensikielenään muuta kuin suomea puhuvien kielitaidon taso
yläkoulun kynnyksellä?
Main Author
Format
Articles
Research article
Published
2007
Series
Subjects
Publication in research information system
Publisher
Nuorisotutkimusseura ry
Original source
http://www.nuorisotutkimusseura.fi/nuorisotutkimus-lehti
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011101311537Käytä tätä linkitykseen.
Review status
Peer reviewed
ISSN
0780-0886
Language
Finnish
Published in
Nuorisotutkimus
Citation
- Halonen, M. (2007). Monikielinen Suomi - maahanmuuttajataustaisten koululaisten suomen kielen taito. Nuorisotutkimus, 25(4), 33-49.